Annonce
Gear

Årets Bil i 1982 var en løjerlig lille stationcar

Polo Fox 1984-1990 var en populær bil herhjemme, men Årets Bil 1982 blev senere hen importeret i stor stil fra lande som Schweiz og Sydtyskland. Foto: VW

Da Volkswagen præsenterede Polo i anden generation, vakte den berettiget opsigt. Her var tale om en lille bil, men med ekstra god bagageplads.

I begyndelsen af 1980'erne var bilsalget presset helt i bund. Derfor var det nok heller ikke den store overraskelse, at Årets Bil 1982 blev en indkøbsvogn af en minibil, nemlig Volkswagen Polo.

Designmæssigt gik den nye veje ved at have stationcar-lignende proportioner. Samtidig ændrede den firedørs sedan navn fra Derby til Polo Classic, og den kunne fås med samme motor- og udstyrsudvalg som Polo. Den nye Polo kunne fås med fire motorer - med 40, 50, 60 hk samt en særlig formel E-motor, der var ekstra økonomisk.

Priserne lå fra 69.996 kroner, og en populær mellemmodel, Polo CL med 50 hk, kostede 74.977 kroner, hvilket var i den høje ende i klassen, hvor en Fiesta 1117 L stod til 66.141 kroner.

Annonce

SERIE OM ÅRETS BIL I DANMARK

år er det 50 år siden, at den første Årets Bil blev kåret i Danmark. I en serie går vi tæt på vinderbilerne gennem årene.Tidligere biler i serien: Ford Capri, Fiat 128, Citroën GS, Fiat 127, Audi 80, Fiat 126, VW Golf, Simca 1307/1308, Ford Fiesta, Alfa Giulietta, Fiat Ritmo, Opel Kadett og Ford Escort.VW POLO 1,1 CLMotor: 1,1 benzinmotor med 50 hk

Pris i 1981: 74.977 kr.

Topfart: 146 km/t.

Forbrug: ca. 13,2 km/l

0-100 km/t.: 15,4 sek.

Polo Coupé kom i 1982 og blev især kendt for en variant med hele 115 hk.

Praktisk bagagerum

Den nye karrosseriform betød, at Polo bød på mere hovedhøjde ved bagsædet og større bagagerum, selv om den havde næsten identiske dimensioner med forgængeren.

Især bagagerummet var vokset, og for eksempel kunne ryglænets vinkel ændres, så pladsen kunne øges om fornødent. Hækdøren åbnede helt ned til kofangeren, og det reducerede læssehøjden med 17 centimeter i forhold til første generation Polo, der var kommet på markedet i 1975.

Inde i bilen var pladsforholdene dog langtfra prangende.

"Hvis langbenede gør sig det bekvemt foran, kan der kun sidde personer under middelhøjde bagi, og så skal de endda sidde med spredte knæ for ikke at blive kilet fast," skrev en anmelder.

Han var til gengæld yderst positiv i forhold til køreegenskaberne:

"Den kører som en sportsvogn, og selv en relativt ukyndig vil føle sig kvalificeret på en snoet vej."

Kørekomforten var også god, og selv meget kraftig sidevind bragte ikke Poloen ud af fatning.

Kvik motor

Benzinmotoren på 1,1 liter havde 50 hk, hvilket bragte accelerationstiden fra 0 til 100 ned på 15,4 sekunder, mens topfarten var 146 kilometer i timen.

Dengang skulle man regne med et benzinforbrug mellem 11 og 15 kilometer pr. liter.

Til gengæld kunne Poloen rent æstetisk ikke måle sig med forgængeren. Det ændrede sig dog, da Polo året efter kom som tredørs coupé, der specielt huskes for G40-versionen fra 1987, der havde en 115 hk/ 150 Nm stærk 1,3-liters G-Ladermotor og kunne klare 0-100 på 8,8 sekunder.

I 1987 introduceredes Polo med en 45 hk dieselmotor og var på det tidspunkt den mindste dieselbil på det tyske marked. Faktisk blev Poloen en af de bilmodeller, der var længst på markedet, for i 1990 fik den et facelift, så vi skal helt frem til 1994, før tredje generation af Polo kommer på markedet.

Selv om salget af Poloen i anden generation generelt var pænt, blev der importeret et betydeligt antal brugte Poloer fra Tyskland og Schweiz, der blev solgt langt op gennem 1990'erne. Derfor er det heller ikke et helt usædvanligt syn at se den stationcarlignende Polo på gaderne i dag. I det hele taget er Poloen blevet til et noget mere langtidsholdbart begreb end de fleste mere flygtige tendenser fra 1981.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce