Annonce
Rejser

Århus Charter igen kåret som bedste charterbureau

Århus Charter sender primært gæster til klassiske charterrejsemål - her Zakynthos i Grækenland. Bureauet blev grundlagt i 1988 og har siden 2014 været ejet af Primo Tours. Foto: Dronepicr/Wikimedia Commons
Stor udskiftning blandt vinderne i 20 kategorier ved uddelingen af Danish Travel Awards

Århus Charter kan endnu en gang bryste sig af at være Danmarks bedste charterrejsearrangør. Ligesom sidste år strøg bureauet til tops, da Danish Travel Awards blev afviklet i Cirkusbygningen i København onsdag aften. Det er syvende gang i alt, at bureauet kan smykke sig med titlen. Nærmeste konkurrenter til prisen i år var Atlantis Rejser og Spies.

I alt blev der uddelt 20 priser, og kun i tre kategorier var sidste års vindere i stand til at forsvare deres position. Portugal vandt for tredje år i træk prisen som bedste rejseland i Europa foran Grækenland og Spanien, Og Hertz endte igen som vinder i kategorien "bedste biludlejningsselskab".

USA har mange gange vundet prisen som bedste oversøiske rejseland, og Thailand har enten vundet eller været nomineret næsten lige så ofte, men ingen af dem var at finde blandt årets nominerede. I stedet løb Israel med sejren. På de næste pladser kom Japan og sidste års vinder, Canada.

Nilles Rejser blev kåret som bedste rejsearrangør (primært pakkerejer med rejseleder) foran Albatros Travel og Gislev Rejser, mens FDM Travel tog prisen som bedste ferierejsebureau (primært individuelle pakkerejser).

Andre vindere: Swiss som bedste europæiske ruteflyselskab, Singapore Airlines som bedste interkontinentale ruteflyselskab og Comwell Kellers Park foran Hotel Vejlefjord og Hotel Koldingfjord i den nye kategori "Bedste hotel i Jylland".

Vinderne i 19 af kategorierne blev fundet via en afstemning blandt flere end 2600 medlemmer af analyseinstituttet Epinions udvidede Danmarkspanel. Danish Travel Awards er blevet afviklet 24 år i træk med rejsebranchemediet Standby.dk som arrangør.

Annonce
Portugal rider på en bølge af succes i disse år. Tre Danish Travel Awards i træk og endnu mere prestigefyldt World Travel Awards som verdens førende rejsemål i 2017 og 2018. Også i år er landet nomineret til prisen. Billedet er fra Cascais vest for Lissabon. Foto: Visit Portugal
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce