Annonce
Esbjerg

Årlig regning for cykelstibro fordobles

Ikke blot selve byggeriet af supercykelstibroen ved banegården bliver dyrere. Udgifterne til den årlige drift er også fordoblet til knap én mio. kr.

ESBJERG: Det er ikke alene byggeriet af den nye supercykelstibro over banelegemet ved Esbjerg Banegård, der bliver væsentligt dyrere end forventet - en overskridelse på hele 7,7 mio. kr. Også udgifterne til den årlige drift er steget dramatisk - faktisk er de fordoblet.

Næsten én million kroner kommer det til at koste kommunekassen årligt at holde broen i god gænge med servicering af rullerampe, renhold og vintersaltning samt løbende vedligehold af brokonstruktionen.

I det eksisterende budget er der kun indarbejdet en driftsudgift på en halv million kr. årligt, men i forbindelse med, at politikerne i både Plan & Miljøudvalget og Teknik & Byggeudvalget for nylig havde sagen til behandling, er det kommet frem, at også driften bliver godt 400.000 kr. dyrere årligt. Med vedligehold af en elevator på vestsiden af broen kommer der desuden endnu 50.000 kr. oveni, og det hele lander dermed på 950.000 kr.

Den orlovs-ramte formand for Teknik & Byggeudvalget, Anders Kronborg (S), har hidtil været en stor fan af supercykelstibroen og har kaldt det "godt købmandsskab", at Esbjerg Kommune får 40 procents medfinansiering til broen fra den statslige supercykelstipulje. Dermed skulle man måske tro, at han tager lidt lettere på fordyrelsen, men det er tilsyneladende ikke tilfældet:

- Jeg har ikke været med til at behandle sagen, og jeg synes ikke, det er god stil at sidde og kritisere, mens jeg holder forældreorlov. Men jeg vil da godt sige, at det forekommer mig at være en helt urealistisk høj driftsudgift på næsten én mio. kr. årligt - det er jo to årsværk, sådan rundt regnet. Det er væsentligt højere driftsudgifter, end vi tidligere er blevet præsenteret for af både interne og eksterne rådgivere. Vi skal sikre det gode købmandsskab, så man kan godt regne med, at sagen ligger øverst i bunken, når jeg kommer tilbage til mit kontor, siger Kronborg.

Annonce

Sagen kort

I et af de tidligere budgetter var der afsat 25,575 mio. kr. til det samlede projekt. Heraf finansieres de 40 pct. af støtte fra statslig pulje til etablering af supercykelstier. For nylig viste det sig, at anlæggelsen bliver godt fem mio. kr. dyrere end forventet, og det hænger bl.a. sammen med et nyt krav til broens frihøjde fra Banedanmark - det vil give broen en anden hældning og gøre den længere - samt ønsket om at gøre den handicapvenlig ved etablering af en længere rampe ved Exnersgade. Kommer en elevator til, sådan som politikerne ønsker, skal der lægges yderligere 2,7 mio. kr. til.


  • Ifølge drifts- og anlægschef Morten Andersson, Esbjerg Kommune, vil et cykelrullebånd af den størrelse, der formentlig er unikt i Danmark, og som skal etableres på vestsiden foran DSB-bygningen i Jernbanegade, bliver dyrt at drifte.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce