Annonce
Tønder

Ældgammel strid har udsigt til blød landing

Der er trængsel, og der opstår gentagne gange farlige situationer, når cyklister tvinges ud på kørebanen i morgentrafikken i Strucksallé i Tønder. I baggrunden ses tydeligt hvorfor: Cykelstien ophører lige inden baneoverskæringen. Arkivfoto: Erik Petersen

Otte års tvist mellem Tønder Kommune og BaneDanmark om udformningen af jernbaneoverkørslen på Strucksalle i Tønder kan være fortid i marts.

TØNDER: En mere end otte år gammel strid mellem Tønder Kommune og BaneDanmark har langt om længe udsigt til at lande blødt og dermed blive skrinlagt.

- Vi har planlagt ibrugtagning den 8. marts 2019, og vi vil udføre forberedende arbejder mellem 15. februar til 26. februar 2019.

Sådan lyder beskeden fra BaneDanmark til Tønder Kommunes tekniske forvaltning, og det er en besked, der vil vække glæde ude i morgentrafikken ved jernbaneoverskæringen ved Strucksalle i Tønder.

Her har der siden 2010 været uenighed om udformningen af overkørslen. På en ganske kort strækning i østlig kørselsretning mod det såkaldte posthus-kryds tvinges cyklisterne ud på selve kørebanen. Her er der specielt i morgentimerne tæt trafik.

- Der opstår nemt farlige situationer om morgenen, lød det blandt andet fra Anders Andersen, Tønder, da JydskeVestkysten og Ugeavisen Tønder tilbage i 2016 endnu engang stillede skarpt på problemet.

Den uheldige udformning er i alle årene blevet betegnet som "en midlertidig" løsning. Bekymrede forældre har blandt andet i læserbreve udtrykt frygt for et alvorligt uheld. Det er heldigvis udeblevet, men der har været mange "tæt på" og "lige ved"-hændelser.

Annonce

Bargumsvej

Tønder Kommune og BaneDanmark stod også stejlt over for hinanden i forbindelse med banerenoveringen i 2011.Dengang hævdede jernbaneselskabet, at kommunen som vejmyndighed skulle betale for stibomanlægget på Bargumsvej i Tønder.

Kommunen afviste kravet med henvisning til, at investeringen drejede sig om øget trafiksikkerhed ved overskæringen, og at projektet derfor var BaneDanmarks anliggende.

Denne sag fik Tønder Kommune medhold i fra Kammeradvokaten, inden sagen kom for retten.

Jernbanebroen over Rømøvej nord for Skærbæk blev etableret i 1970 og renoveret i 2011. Regningen sendte BaneDanmark til Tønder Kommune. Men kommunen agter ikke at betale. Parterne mødes i landsretten næste forår. Foto: Uwe Iwersen

Problemet

BaneDanmark ejer selve jernbanesporet og bom-anlægget, og skal derfor give tilladelse til ændringer. Disse tilladelser skal der til, hvis linjeføringen for cykelstien og fortovet skal ændres og forlænges, så cyklisterne ikke længere tvinges ud på kørebanen eller altså bare fortsætter på fortovet. Allerede i 2015 tog BaneDanmark ifølge Tønder Kommune ansvaret for at udføre den nye udformning. Det er altså det arbejde, der nu kan komme igang, hvilket medlemmerne af Tønder Kommunes teknik- og miljøudvalg har taget til efterretning.

Problematikken omkring overskæringen i Strucksalle er i øvrigt ikke det eneste hængeparti, som Tønder Kommune har med BaneDanmark. Tilbage i 2011 renoverede Banedanmark togstrækningen mellem Tønder og Ribe, og i den forbindelse blev også broen over Rømøvej nord for Skærbæk opgraderet. Broen blev blandt andet forsynet med nyt rækværk og forhøjede kantbjælker. Regningen løb op i knap en million kroner, og da den dumpede ind ad brevsprækken på rådhuset, satte både forvaltningen og politikerne hælene i. En million var langt mere end det forventede beløb, og kommunen afviste at betale.

Det endte med en retssag, anlagt af BaneDanmark, som kommunen tabte. Men sagen stoppede ikke der. Kommunen ankede sagen, og anken ved Vestre Landsret er berammet til det kommende forår.

- Det er blevet en principsag om, hvilke udgifter BaneDanmark kan pålægge kommunen. Derfor har vi efter samråd med Kommunernes Landsforening anket dommen, forklarede teknisk direktør i Tønder Kommune, Keld Hansen, efter det første retsmøde.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener om Radio24syv: Man kan både vinde og tabe udbud

Når det offentlige sender opgaver i udbud, ligger det i sagens natur, at man som byder både kan vinde og tabe. Og det er også naturligt, at når en udbudsperiode udløber, risikerer det firma, der hidtil har løst opgaven, at tabe kampen om et nyt udbud. Men de selvfølgeligheder anfægter ikke de mange tilhængere af Radio24syv, der er dybt skuffede og vrede over, at radiokanalen ikke kan fortsætte efter denne måneds udgang. Lukningen af Radio24syv bliver af kritikere set som politikeres bevidste forsøg på at stoppe en kanal, der har lavet magtkritiske nyheder og satire. Dette blev også af disse kritikere set som årsagen til, at det daværende borgerlige flertal besluttede, at det nye udbud af Radio24syvs sendetilladelse skulle føre til en radiostation med hovedsæde i provinsen. Radio24syvs ejere ønskede på de forudsætninger ikke at søge. Det vakte så stor kritik, at et politisk flertal reagerede med at beslutte et udbud af en internetbaseret DAB-kanal, som ville give Radio24syv en chance for at fortsætte. Men i et udbud hverken kan eller skal politikerne bestemme hvem, der skal løse opgaven. Det har det politisk uafhængige radio og tv-nævn under Kulturministeriet haft til opgave at afgøre. Nævnet valgte så tirsdag eftermiddag, at Radio24syv ikke får den opgave. Det var et chok for mange medarbejdere og lyttere af en station, der i løbet af otte år har revolutioneret taleradio i Danmark. Tak for det. Men det er forkert, at politikerne har lukket Radio24syv. Stationen har tabt til konkurrenten Radio Loud, som af Radio og tv-nævnet er vurderet til på en række opstillede kriterier at have indgivet det bedste bud. På FM-båndet er Radio4 med hovedsæde i Aarhus klar til fra 1. november at blive afløseren for Radio24syv. Radio4 er ejet af en række lokale og regionale medier, herunder Jysk Fynske Medier, hvis største dagblad er JydskeVestkysten. Også Radio4 må risikere at kunne tabe et eventuelt nyt udbud, når den nuværende sendetilladelse udløber om otte år. For den slags udbud kan man både vinde og tabe.

Annonce