Annonce
Tønder

Æra slutter: Tønders Opel-forhandler går nye veje

Direktør Jan Feifer (t.v.) ses her sammen med kompagnon Jørn Nielsen. Begge opgiver nu den autoriserede Opel-forhandling i bilhuset i Tønders nordlige udkant. Foto: Jacob Schultz
Tønders ældste bilforretning Vest-Biler Syd A/S med rødder helt tilbage til 1947 opgiver den autoriserede Opel-forhandling og bliver medlem af den landsdækkende kæde "CarPeople".

TØNDER: Ældre Tønder-borgere vil huske GM - General Motors - Tønder Automobilforhandler på Kongevej overfor posthuset. De seneste mange år har de gule Opel-skilte præget Tønders nordlige indfaldsvej. Men ved årsskiftet er slut. Tønders ældste bilforretning, Opel-forretningen Vest-Biler Syd A/S med rødder helt tilbage til 1947, skifter kurs og går nye veje.

- Vi opgiver den autoriserede Opel-forhandling og bliver i stedet en del af den landsdækkende kæde "CarPeople", der allerede har 40 medlemmer og fortsat udvikler sig, fortæller direktør for Vest-biler i Tønder, Jan Feifer.

Beslutningen om et kursskifte kommer i en tid, hvor automobilbranchen står overfor store ændringer og omvæltninger.

- Det er en kendt situation i vores branche, at de store internationale mærker stiller stadig større krav, hvilket kræver voldsomme investeringer hos forhandlerne. Det kan jeg ikke se os selv i netop nu. Vi vil investere i det rigtige, siger Jan Feifer, der betegner skiftet som rettidig omhu, herunder muligheden for at skabe gode forudsætninger for et senere generationsskifte.

Annonce
Der kan opstå nye muligheder og blive behov for flere hænder, når vi efter 1. januar kan tage flere bilmærker ind.

Jan Feifer, direktør, Vest-Biler Syd A/S, Tønder

El-biler

I det nye samarbejde med CarPeoples lukkes på Vest Bilers matrikel på Kærgårdsvej op for at der lukkes flere bilmærker ind, ligesom der lægges op til at styrke service- og værkstedsafdelingen, blandt andet på skadesområdet, hvor kapaciteten øges væsentligt.

- Vi har også taget hul på el-udviklingen, så vi både kan sælge og servicere el-biler i fremtiden, understreger direktøren.

Konceptet bag CarPeople er salg og servicering af nyere brugte biler. Vest Bilers og Jan Feifers tætte forbindelse til Opel ophører godt nok ved årsskiftet, men salget af nyere modeller fortsætter.

- Vi kan også stadig hjælpe med at få udført garantiopgaver, siger Jan Feifer.

Han har en fortid som mange årig formand for Opel-forhandlerforeningen i Danmark. Formandsskabet opgav han tidligere på året.

Flere hænder

Vest-Biler Syd i Tønder har i mange år hørt til de førende Opel-bilhuse i landet. Det kom blandt andet til udtryk i 2016, hvor Tønder-virksomheden, vandt "Årets Kunde Award" som det værksted/bilhus, med den største kundetilfredshed.

Skiftet fra Opel til CarPeople får i første omgang rent personalemæssigt ingen ændringer. Der er 14 ansat i virksomheden netop nu, og antallet vil muligvis vokse.

- Der kan opstå nye muligheder og blive behov for flere hænder, når vi efter 1. januar kan tage flere bilmærker ind, siger Jan Feifer.

- Vi vil investere i det rigtige, siger Jan Feifer, der betegner sporskiftet som rettidig omhu, herunder muligheden for at skabe gode forudsætninger for et senere generationsskifte.Foto: Jacob Schultz
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: En tænkepause er trods alt bedre end dum beslutning

Klimaet er udfordret. Danmark har et ansvar for at gøre en forskel for nuværende og for kommende generationer. Men danske politikere har også et ansvar for ikke at træffe beslutninger, der måske er populære på den korte bane, men kontraproduktive på den lange. Regeringen har atter udskudt en beslutning om ny oliejagt i Nordsøen. Den danske stat har i over 40 år givet virksomheder tilladelse til at udvinde olie og gas i Nordsøen. Den forretning har finansieret en betydelig del af velstanden i dette land. I tusindvis af mennesker arbejder i den industri, alene i denne del af landet, og det skal de ikke skamme sig over. De skal nemlig være med til at finansiere fremtiden. Fire selskaber har budt i den ottende runde, som gælder fra 2025 og giver mulighed for at udvinde olie til 2055. Selskaberne var lovet et svar for et halvt år siden. Nu må de vente på ubestemt tid. Regeringen har udbedt sig tænkepause, og det er ærligt talt ikke den værste beslutning, regeringen kunne træffe lige nu. De politiske vinde blæser uansvarlighedens vej, politisk er regeringen under pres af sine støttepartier for at sætte en prop i Nordsø-olien. Vi har fået en enormt ambitiøs klimalov. Danmark vil reducere sit CO2 udslip med 70 procent inden 2030. Problemet er, at ingen kender regningen for den beslutning. Kun ligger det fast, at den bliver stor. Nordsøens olie er sort. Men den er i globalt perspektiv mindre sort end megen anden olie. Udfaser Danmark olie hurtigere end grønne energikilder er konkurrencedygtige på verdensmarkedet, forbedrer det ikke klimaet, tværtimod. Så leverer andre endnu sortere brændstof. Danmark tager sit ansvar som et af verdens rigeste lande alvorligt. Men Danmark fylder uendeligt lidt i det globale klimaregnskab, og det vil i virkeligheden ikke kunne måles på et eneste termometer på kloden i 2030, om Danmark lander på 50 eller 75 procent i 2030. Derimod vil det kunne måles, hvis danske oliemilliarder investeres i grønne investeringer, som kan udkonkurrere olien og gassen. Danmark gør ingen forskel ved at blive fattigere. Men Danmark kan gøre forskel, hvis vi sætter vores velstand ind på at finde løsninger – også for de mange, mange andre.

Kolding For abonnenter

Formand bebuder sværm af politianmeldelser om støjgener og musiklarm ved populær badebro

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];