Annonce
Esbjerg

Ærlig købmand efter varme fisk: Der findes ingen undskyldning

Spar på Bøndergårdsvej har fået en sur smiley og en bøde på 10.000 kroner.
Sparkøbmanden på Bøndergårdsvej har fået en bøde på 10.000 kroner, fordi Fødevarestyrelsen fandt fersk fisk opbevaret ved for høj temperatur. Købmand erkender blankt fejl, som nu er udbedret.

Esbjerg: Købmand Hans Boel Lauridsen har på rekordtid fået erstattet en sur smiley med en storsmilende, men han er hudløs ærlig, når det kommer til det hak i billetten, han fik, da Fødevarestyrelsen den 5. september kiggede forbi hans dagligvareforretning Spar på Bøndergårdsvej i det østlige Esbjerg.

- Der er ingen undskyldning. Og uanset om der er sket en menneskelig fejl, eller om en køler er utidssvarende og svigter, så er det i sidste ende mit ansvar, at tingene er i orden, fastslår han.

Allerede ved Fødevarestyrelsens besøg i juli var den gal, da der blev målt en for høj temperatur i fersk laks i en køleenhed. Det medførte en løftet pegefinger og en indskærpelse.

Men forleden den 5. september var opbevaringstemperaturen i den ferske fisk igen for høj.

Røget ørredfilet blev målt til 8,9 grader, røget makrel blev målt til 8,0 grader og garvet laks målt til 9,3 grader. Køleenheden indeholdt blandt andet syv pakker 200 grams gravad laks og 200 grams røget laks, 13 pakker 125 grams gravad laks, 11 pakker 125 grams røget laks, 5 pakker 100 grams økologisk røget laks, 5 pakker 100 grams røget ørred og 2 hele røget makrel.

Annonce

Tingene bragt i orden

Forseelsen har nu indbragt den erfarne købmand en bøde på 10.000 kroner, ligesom Spar-købmanden på Bøndergårdsvej i henhold til reglerne er blevet pålagt to gebyrbelagte opfølgende kontrolbesøg, fordi forretningen har fået anmærkninger for overtrædelser af fødevarelovgivningen på minimum tre ud af de seneste fire kontrolbesøg.

Selv om Hans Boel Lauridsen tager bøden og den medfølgende sure smiley med oprejst pande, ligger han ikke skjul på, at sagerne ærgrer ham, og han oplyser, at han nu har taget de nødvendig forholdsregler, så temperaturen i køleren ikke igen bliver for høj.

Ved kontrolbesøget fik Spar-købmanden i øvrigt også en anmærkning, fordi der i forretningen blev fundet 14 rischokoladekiks og en plade chokolade uden dansk mærkning.

Det blev herefter indskærpet, at den obligatoriske fødevareinformation skal være anført på dansk eller på andre sprog, der i det konkrete tilfælde kun ved uvæsentlige forskelle i stavning adskiller sig fra dansk.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Annonce