Annonce
Kolding

Økonomichef forsøgte at pynte regnskab med fiktiv indtægt

To forsøg på at bogføre fiktive indtægter blev opdaget, så de ikke bidrog til at få Kolding Kommunes årsregnskab for 2018 til at se bedre ud, end det var. Arkivfoto: Maria Tuxen Hedegaard
Der blev tænkt kreativt i Kolding Kommunes socialforvaltning for at få et kæmpestort overforbrug i 2018 på 55,8 millioner kroner til at se mindre ud på årsregnskabet. Noget lykkedes, men et forsøg blev opdaget og stoppet, før det var for sent.

Kolding: Den nu forhenværende økonomichef i Kolding Kommunes socialforvaltning tænkte både kreativt og alternativt i slutningen af 2018 og starten af 2019 for at få forvaltningens kæmpemæssige overforbrug til at se mindre ud i årsregnskabet, end det i virkeligheden var.

Primært ved at bogføre 364 udgifter på psykiatri- og handicapområdet i 2019, selvom de i virkeligheden vedrørte 2018, og ved at gemme 18 regninger for et par millioner kroner på en i regnskabsmæssig forstand usynlig mellemregningskonto, fik den tidligere økonomichef budgetskreddet til at syne 19,3 millioner kroner mindre end de 55,8 millioner kroner, som det reelt var.

Men stod det til den tidligere økonomichef skulle det tal, der endte på bundlinjen af regnskabet, have været endnu mindre.

Det dokumenterer et revisionsnotat fra BDO, som nu koster både den tidligere økonomichef og socialdirektør Lars Rasmussen jobbet. Lars Rasmussen fratrådte sin stilling med øjeblikkelig virkning tirsdag aften.

Annonce

Overforbrug

  • Helt frem til slutningen af 2018 lød det, at man forventede et overforbrug i socialforvaltningen i størrelsesordenen 10 millioner kroner.
  • Den nu fratrådte socialdirektør Lars Rasmussen udtalte i marts til JV, at han troede på det "til det sidste".
  • I slutningen af februar og starten af marts oplyste den tidligere økonomichef til JV, at overforbruget/underskuddet landede på 23 mio. kr.
  • Forvaltningen endte med at overføre et underskud fra 2018 til 2019 på 36,5 mio. kr.
  • Det tal ville have været 55,8 mio. kr., hvis der ikke var blevet fusket med bogføringen.

Manøvrer blev opdaget

Revisionsnotatet afslører, at den tidligere økonomichef den 22. januar 2019 konterede en indtægt på 2.523.000 kroner på to forskellige konti vedrørende "botilbud" og "øvrige sociale formål", og beløbet blev bogført for 2018.

Problemet er, at der slet ingen indtægt var. Økonomichefen kalkulerede bare med, at socialforvaltningen forventeligt og senere ville få et på det tidspunkt ukendt beløb i statsrefusion for dyre enkeltsager via centralforvaltningen, som er modtager af den slags penge.

Manøvren blev opdaget i centralforvaltningen samme dag, og konteringen blev annulleret.

En uge senere - den 31. januar - skete nøjagtig det samme, denne gang dog med et beløb på 2.520.000 kroner. Denne gang fik centralforvaltningens økonomifolk øje på talfifleriet den 6. februar, hvor konteringen blev annulleret.

Om manøvrerne skriver revisorerne i deres notat, at var de ikke blevet opdaget og tilbageført, "ville driftsudgifterne for 2018 være blevet reduceret med beløbet".

Det er ikke lykkedes at træffe den fratrådte socialdirektør for en kommentar.

Annonce
Annonce
Danmark

Podcasten Danmark - Politik med Funding og Løvkvist: Jakob Ellemann sang 'fare, fare, krigsmand', og puttede Jensen i den sorte gryde

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Se fotos og video: Publikum og presse blev bortvist fra flyopvisning

Leder For abonnenter

Det lyder godt, men: De passer ikke på Danmark

Det er så let at stille sig op og sige, at ”jeg passer på Danmark”. Det lyder godt. Man virker handlekraftig. Men når man som Mette Frederiksen er statsminister, har man andre forpligtelser end at gå med de nemme og populære løsninger, som hun gjorde, da hun præsenterede regeringens bud på, hvordan vi forhindrer terrordømte i at planlægge og udføre mere terror, når de er sluppet ud af fængslet. En regeringschef har pligt til at vælge løsninger, der holder sig inden for rammerne af, hvilken type land vi gerne vil være. Og her svigtede Mette Frederiksen. Hun foreslår nemlig, at personer, der har afsonet en dom for terror, kan forbydes at færdes i bestemte områder og have kontakt til bestemte personer i op til ti år. For at undersøge, om de overholder forbuddet, skal politiet have ret til uden dommerkendelse at trænge ind i deres hjem og undersøge deres computere. Det er her, statsministeren glemmer sin forpligtelse over for retsstatens principper. Grundloven siger helt uden dikkedarer i paragraf 72, at både husundersøgelser og undersøgelser af borgernes kommunikation kun kan ske efter en retskendelse. Der står dog også, at man kan lave love, der giver undtagelse fra paragraffen, og det er så dét, regeringen vil gøre. Men det er grundlæggende helt forkert. Regeringens forslag om at øge straffene for terror og terrorrelaterede forbrydelser betragteligt er helt i orden. Det er også rimeligt at udstede forbud om ophold og kommunikation for denne ekstraordinært usympatiske gruppe af forbrydere. Og spark dem endelig ud af landet, når der er lovhjemmel til det. Det må bare aldrig blive andre end en domstol, der gør domstolenes arbejde. Magtens tredeling er et princip, der ikke må fraviges. Hverken politikere eller myndigheder skal afsige domme eller udstede retskendelser. Det skal kun dommere. Det har regeringens normale støtter forstået, men de borgerlige partier sikrer flertallet til endnu et skridt væk fra retsstaten. De skulle skamme sig. De passer ikke på Danmark.

Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];