Annonce
Nordtyskland

Økonomiske eksperter forventer flere konkurser i 2020

Handelskrig, Brexit og krise i den tyske bilindustri vil udløse flere konkurser i Slesvig-Holsten til næste år, tror eksperterne. Modelfoto: Colourbox.

KIEL: Truer en bølge af konkurser i Tyskland? Helt så dramatisk ser kreditvurderingen Creditreform ikke på situationen. Men for første gang siden krisen i 2009 forventer selskabet en stigning i antallet af virksomheder, som bukker under.

I Slesvig-Holsten har Creditreform i år registreret 790 konkurser. Det er 2,6 procent flere end året før.

Informationsbureauet Crifbürgel oplyser, at over 310.000 firmaer i hele Tyskland går ind i 2020 med økonomiske problemer.

Creditreform regner med, at 19.800 tyske firmaer må lukke og slukke næste år. I kriseåret 2009 var der dog hele 32.930 konkurser.

Det er blandt andet handelskonflikter og Brexit, der belaster eksportfirmaerne. Internt er det krisen i den tyske bilindustri, der volder underleverandørerne kvaler.

De økonomiske eksperter er også bekymret over konsekvenserne af de lave renter. Billige penge har nemlig holdt liv i mange firmaer, der under normale omstændigheder ville være gået neden om og hjem. Hvis salget begynder at svigte, vil disse firmaer ikke overleve.

ANK/DPA

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce