Annonce
Kultur

10 nationer er med i opera: Chefen er landeblind

En international flok ved prøvestarten på "Bortførelsen fra seraillet". I forreste række fra venstre Lina Johnson fra Norge, Clara Thomsen fra Danmark, Cassandra Lemoine fra Canada/Portugal, Silvia Micu fra Rumænien, kostumedesigner Mathilde Grebot fra Frankrig og scenograf Emily Bates fra England. På rækken bag dem Alexander Geller fra Tyskland og Martin Lechleitner fra Østrig. Foto: Flemming Krogh
Den Jyske Opera opfører Mozarts "Bortførelsen fra Seraillet". Operachefen har været vidt omkring på landkortet for at finde de medvirkende, der passer bedst til rollerne.

Opera: - Jeg er landeblind, siger Philip Kochheim med et smil.

Meldingen er en forklaring på, at mange nationaliteter er blandet i rollerne, når Den Jyske Opera, der har hjemme i Aarhus, spiller Mozarts "Bortførelsen fra seraillet".

- Jeg vælger efter kvalitet og tager den, der er bedst til rollen, frem for at se på, hvor personen kommer fra, siger Philip Kochheim på dagen, hvor chefen mødes med sangere, dirigent, scenograf, kostumedesigner og lysdesigner samt øvrige medvirkende for første gang.

Vi er i øvelokalet i Frichsparken i Aarhus og midt i januar, så der er en god måneds tid til premieren 21. februar i Musikhuset Aarhus. Derefter tager operaen på turné til og med 4. april.

Kochheim er ikke alene chefen. Han er også instruktør på operaen, alle medvirkende sidder på rad og række, mens Kochheim fortæller om Wolfgang Amadeus Mozart, om "Bortførelsen fra seraillet" og om sine tanker om, hvordan operaen skal udføres i denne udgave. 10 nationer kan tælles blandt deltagerne. Foruden Danmark er det Norge, Sverige, Tyskland, England, Frankrig, Østrig, Rumænien, Tyrkiet og USA.

Kochheim betegner Mozart som "Mister Modern". Selv om stykket er fra 1782, har det stadig betydning og aktualitet, og som instruktør fører Kochheim det frem i tid og iscenesættelse.

Annonce

Handlingen

I denne opsætning af "Bortførelsen fra Seraillet" indstilles mikroskopet på relationen og dramaet mellem to par, hvis kærlighed udfordres fra andre kanter.
Udgangspunktet er forholdet mellem Konstanze og hendes kæreste gennem lang tid, Belmonte. Et serail var kvindernes kvarter i et osmannisk palads. Ordet harem benyttes også, men især om husstandens kvinder, såvel hustruer som konkubiner.

Han er flot og lidenskabelig, men ludfattig. De har haft en romantisk tid sammen, men så dukker en anden mand op, Bassa Selim. Han er klog, veluddannet og utroligt rig og tilbyder Konstanze en luksustilværelse, som overgår hendes vildeste fantasier. Omvendt er Bassa Selim ikke så lidenskabelig som Belmonte.

Konstanze holdes - sammen med tjenestepigen Blonde og tjeneren Pedrillo - fanget af Bassa Selim i hans seraille, der her er en eksklusiv og elegant lejlighed. De tre blev taget til fange af pirater og solgt til Selim, der har kastet sin kærlighed på Konstanze. Belmonte forsøger sammen med Pedrillo at befri dem. Men splittelsen hos kvinderne er stærk. For ønsker de i virkeligheden at undslippe fra deres gyldne bur?

Nyskrevet

Philip Kochheim har nyskrevet dialogen og arbejdet ud fra Mozarts kunstneriske innovationer.

- Mozart var moderne i den forstand, at hans temaer ofte er universelle og evigt gyldige. Han ligner Shakespeare. Tid og sted betyder ikke meget. Hvad der er vigtigt, er menneskelige relationer, frygt, håb, mangler og svagheder. Mozart er den menneskelige sjæls komponist. Med et stort musikalsk mikroskop undersøger han de forskelligartede forhold mellem kønnene. Vi forsøger at gøre det samme i et fysisk rum, hvor ingen har mulighed for at undslippe deres følelser, siger Philip Kochheim og tilføjer, at Mozarts værker er mere moderne end værker skrevet langt senere i historien.

Der er to sangere på hver af de to hovedroller. Sådan er det, dels fordi det kan være hårdt at synge rollen flere gange på få dage, og med de to er der også taget højde for sygdom.

Clara Thomsen fra Danmark og Lina Johnson fra Norge spiller adelskvinden Konstanze, og som Belmonte synger Alexander Geller fra Tyskland og Sven Hjörleifsson fra Island.

Første gang

- Det er første gang, jeg synger i Den Jyske Opera. Rollen som Konstanze er krævende, og det bliver spændende, hvor den fører hen, siger 28-årige Clara Thomsen. Hun har før sunget Mozart, blandt andet i "Tryllefløjten", "Figaros Bryllup" og "Grevinde Maritza".

Hun er uddannet fra Operaakademiet i København ligesom sin medspiller. Begge har talentpriser og hovedpartier med i bagagen, og Linda Johnsen taler glimrende dansk efter otte år her i landet.

- Det bliver sjovt at medvirke her, og Lina Johnson og jeg bidrager med noget forskelligt, siger Clara Thomsen.

- "Bortførelsen fra seraillet" er en co-produktion med Theater Münster i Tyskland, men alle medvirkende er nye, siger Philipp Kochheim.

Operaen kan opleves 10 steder i landet.

Turnéplan

Den Jyske Opera spiller "Bortførelsen fra seraillet" fra 21. februar til 3. april disse steder:

21.-22. og 28.-29 februar: Musikhuset Aarhus
3. marts: MCH Herning Kongrescenter
4. marts: Musikkens Hus, Aalborg
20.-21 marts: Odense Koncerthus
23. marts: Frederiksborgcentret, Hillerød
24. marts: Musikteatret Albertslund
25. marts: DGI Huset, Vordingborg
27.-28. marts: Det Kongelige Teater, København
1. april: Vejle Musikteater
3. april: Alsion, Sønderborg

Clara Thomsen synger hovedrollen Konstanze, som hun deler med Lina Johnson. Foto: Flemming Krogh
Lina Johnson deler hovedrollen som Konstanze med Clara Thomsen. Her er hun i snak med operachef Philip Kochheim og Christoph Gariesen, der spiller Bassa Selim. Foto: Flemming Krogh
Sven Hjörleifsson fra Island (tv.) og Alexander Geller fra Tyskland skiftes til at synge rollen som Belmonte. Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Se Danmark: Cirkushest på slap line

Leder For abonnenter

Møde blev en skandale

Flere deltagere udvandrede i vrede, da cirka 35 advokater og ejendomsmæglere var mødt frem til et arrangement, hvor Styrelsen for International Rekruttering og Integration, SIRI, ville orientere om de regler, der gælder for udenlandske EU-borgere, som ønsker at slå sig ned i deres egen bolig i Danmark. Den frustrerede reaktion er fuldt forståelig. SIRI’s direktør Kasper Højvang Kyed og kontorchef Inge Thomsen var med. Civilstyrelsen stillede med direktør Lene Volke Roesen. Og så blev der ellers talt sort. Men konklusionen blev, at for eksempel en tysker ikke kan købe et hus i Danmark og så få et EU-opholdsbevis med virkning fra overtagelsesdagen. I stedet skal huskøberen først tage ophold i en lejet bolig, søge opholdstilladelse og efterfølgende flytte ind i sin ejendom. Den fortolkning er helt urimelig. Helt vildt bliver det, når kontorchef Inge Thomsen antyder, at den stramme praksis skulle bunde i politisk uvilje mod, at for eksempel tyskere køber ejendom i Danmark for at bo her. Disse mennesker er altså fra vores egen kulturkreds. I flere tilfælde er der desuden tale om personer, der i forvejen taler dansk, fordi de enten tilhører det danske mindretal eller har forberedt sig vældig godt på det nye hjemland. Samtidig er der ofte tale om stærkt efterspurgt arbejdskraft. Her bliver der absolut ingen problemer med integrationen. Skulle danske politikere virkelig være modstandere af denne form for indvandring, bør de pågældende efter kontorchefens udmelding straks stå frem og forklare sig. Det bliver i så fald interessant at høre argumenterne. Nu var der lykkeligvis både ejendomsmæglere og jurister med til det skandaløse møde. De sidstnævnte bør undersøge, om SIRI’s praksis ikke er i strid med EU’s bestemmelser. I givet fald skal der anlægges en prøvesag. Den nuværende tilstand er helt uacceptabel. Mennesker med viljen og evnen til at gøre noget godt for Danmark og en kulturel baggrund som vores egen er naturligvis hjertelig velkomne – eller bør være det.

Annonce