Annonce
Esbjerg

13.600 vil have Englandsbåden hjem til Esbjerg: Appellerer til ny dansk klimaregering

Drømmene om Esbjerg-Harwich lever stadig hos tusindvis af dedikerede fans af færgeruten. Nu er der en ny regering og dermed måske også et nyt håb, mener de. Arkivfoto.
De mange mennesker, som gerne ser en genåbning af passagerruten mellem Esbjerg og England, skriver nu igen til danske politikere - denne gang til den nye S-regering og med nye klimaargumenter.

Esbjerg: Selv om det er fem år siden, at den legendariske Englandsbåd sejlede sin sidste tur mellem Esbjerg og Harwich, kæmper dedikerede kræfter ufortrødent med at få rederiet DFDS til at genoplive den 139-årige gamle passagerrute.

Således har den meget aktive Facebook-gruppe Reopen Harwich-Esbjerg Ferry med administrator Hasse Mogensen Pedersen i spidsen netop henvendt sig til transport- og boligminister Benny Engelbrecht (S) samt medlemmerne af Folketingets Transportudvalg.

Facebook-gruppen repræsentere omkring 2.100 familier og 13.600 underskrifter fra personer, som ønsker Englandsruten genåbnet.

Tidligere har gruppen også skrevet til daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og andre relevante danske og britiske politikere, men et nyt folketing og en ny regering får nu gruppen til at prøve igen.

- Vi har nu haft folketingsvalg, et klimavalg, som klart afspejles i Folketingets sammensætning. Ny regering, ny minister, nyt og helt anderledes transportudvalg og nye muligheder - måske også for os, begrunder Hasse M. Pedersen.

Annonce

Kampen

Folkene bag kampen for genåbning en passagerrute mellem Esbjerg og England har netop åbnet en ny hjemmeside, som også anvender de historiske briller. www.reopen-the-harwich-to-esbjerg-ferry-group.com

Aktuelt har underskriftindsamlingen 13.556 underskrifter. Den findes på www.change.org/p/reopen-a-direct-ferry-from-the-uk-to-denmark

Klinger godt

Netop klimaspørgsmålet er blandt den øvrige argumentation et nyt aspekt i henvendelsen til de danske politikere. Baseret på beregninger fra blandt andet det britiske transportministerium påpeger Hasse M. Pedersen, at færgetransport sammen med togtransport er væsentlig mere skånsomt for miljøet sammenlignet med bil og fly.

Således er udledning af CO2 per person per kilometer med færge og tog henholdsvis 22,54 gram og 17,14 gram mod flyrejsernes 115 gram, og biler med to passagerer på 63 gram.

Med henvendelsen medfølger også et kort, som illustrerer mange af gruppens medlemmers lange rejse via Den Engelske Kanal.

- Den viser vel på bedste vis, at noget er helt galt, både for miljø og klima, men også for de som nu må rejse over utroligt lange afstande, siger Hasse M. Pedersen og fortsætter:

- Det er vores håb, at vi med denne henvendelse og alt det ovenstående kan få politisk interesse således, at vi kan få genetableret den store mangel på infrastruktur over Nordsøen til gavn for både samfundet, miljøet og klimaet.

Foreholdt gruppens henvendelse siger Anders Kronborg (S), valgt i Esbjerg som folketingsmedlem for Socialdemokratiet og dermed tæt på regeringen:

- Klimaargumentet, hvis det forholder sig som oplyst, klinger godt i mine øren, men Brexit kan måske også give nogle muligheder. Jeg vil i hvert fald gerne give dette noget tid på mit skrivebord.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: En tænkepause er trods alt bedre end dum beslutning

Klimaet er udfordret. Danmark har et ansvar for at gøre en forskel for nuværende og for kommende generationer. Men danske politikere har også et ansvar for ikke at træffe beslutninger, der måske er populære på den korte bane, men kontraproduktive på den lange. Regeringen har atter udskudt en beslutning om ny oliejagt i Nordsøen. Den danske stat har i over 40 år givet virksomheder tilladelse til at udvinde olie og gas i Nordsøen. Den forretning har finansieret en betydelig del af velstanden i dette land. I tusindvis af mennesker arbejder i den industri, alene i denne del af landet, og det skal de ikke skamme sig over. De skal nemlig være med til at finansiere fremtiden. Fire selskaber har budt i den ottende runde, som gælder fra 2025 og giver mulighed for at udvinde olie til 2055. Selskaberne var lovet et svar for et halvt år siden. Nu må de vente på ubestemt tid. Regeringen har udbedt sig tænkepause, og det er ærligt talt ikke den værste beslutning, regeringen kunne træffe lige nu. De politiske vinde blæser uansvarlighedens vej, politisk er regeringen under pres af sine støttepartier for at sætte en prop i Nordsø-olien. Vi har fået en enormt ambitiøs klimalov. Danmark vil reducere sit CO2 udslip med 70 procent inden 2030. Problemet er, at ingen kender regningen for den beslutning. Kun ligger det fast, at den bliver stor. Nordsøens olie er sort. Men den er i globalt perspektiv mindre sort end megen anden olie. Udfaser Danmark olie hurtigere end grønne energikilder er konkurrencedygtige på verdensmarkedet, forbedrer det ikke klimaet, tværtimod. Så leverer andre endnu sortere brændstof. Danmark tager sit ansvar som et af verdens rigeste lande alvorligt. Men Danmark fylder uendeligt lidt i det globale klimaregnskab, og det vil i virkeligheden ikke kunne måles på et eneste termometer på kloden i 2030, om Danmark lander på 50 eller 75 procent i 2030. Derimod vil det kunne måles, hvis danske oliemilliarder investeres i grønne investeringer, som kan udkonkurrere olien og gassen. Danmark gør ingen forskel ved at blive fattigere. Men Danmark kan gøre forskel, hvis vi sætter vores velstand ind på at finde løsninger – også for de mange, mange andre.

Kolding For abonnenter

Formand bebuder sværm af politianmeldelser om støjgener og musiklarm ved populær badebro

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];