Annonce
Esbjerg

13.600 vil have Englandsbåden hjem til Esbjerg: Appellerer til ny dansk klimaregering

Drømmene om Esbjerg-Harwich lever stadig hos tusindvis af dedikerede fans af færgeruten. Nu er der en ny regering og dermed måske også et nyt håb, mener de. Arkivfoto.
De mange mennesker, som gerne ser en genåbning af passagerruten mellem Esbjerg og England, skriver nu igen til danske politikere - denne gang til den nye S-regering og med nye klimaargumenter.
Annonce

Esbjerg: Selv om det er fem år siden, at den legendariske Englandsbåd sejlede sin sidste tur mellem Esbjerg og Harwich, kæmper dedikerede kræfter ufortrødent med at få rederiet DFDS til at genoplive den 139-årige gamle passagerrute.

Således har den meget aktive Facebook-gruppe Reopen Harwich-Esbjerg Ferry med administrator Hasse Mogensen Pedersen i spidsen netop henvendt sig til transport- og boligminister Benny Engelbrecht (S) samt medlemmerne af Folketingets Transportudvalg.

Facebook-gruppen repræsentere omkring 2.100 familier og 13.600 underskrifter fra personer, som ønsker Englandsruten genåbnet.

Tidligere har gruppen også skrevet til daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og andre relevante danske og britiske politikere, men et nyt folketing og en ny regering får nu gruppen til at prøve igen.

- Vi har nu haft folketingsvalg, et klimavalg, som klart afspejles i Folketingets sammensætning. Ny regering, ny minister, nyt og helt anderledes transportudvalg og nye muligheder - måske også for os, begrunder Hasse M. Pedersen.

Kampen

Folkene bag kampen for genåbning en passagerrute mellem Esbjerg og England har netop åbnet en ny hjemmeside, som også anvender de historiske briller. www.reopen-the-harwich-to-esbjerg-ferry-group.com

Aktuelt har underskriftindsamlingen 13.556 underskrifter. Den findes på www.change.org/p/reopen-a-direct-ferry-from-the-uk-to-denmark

Annonce

Klinger godt

Netop klimaspørgsmålet er blandt den øvrige argumentation et nyt aspekt i henvendelsen til de danske politikere. Baseret på beregninger fra blandt andet det britiske transportministerium påpeger Hasse M. Pedersen, at færgetransport sammen med togtransport er væsentlig mere skånsomt for miljøet sammenlignet med bil og fly.

Således er udledning af CO2 per person per kilometer med færge og tog henholdsvis 22,54 gram og 17,14 gram mod flyrejsernes 115 gram, og biler med to passagerer på 63 gram.

Med henvendelsen medfølger også et kort, som illustrerer mange af gruppens medlemmers lange rejse via Den Engelske Kanal.

- Den viser vel på bedste vis, at noget er helt galt, både for miljø og klima, men også for de som nu må rejse over utroligt lange afstande, siger Hasse M. Pedersen og fortsætter:

- Det er vores håb, at vi med denne henvendelse og alt det ovenstående kan få politisk interesse således, at vi kan få genetableret den store mangel på infrastruktur over Nordsøen til gavn for både samfundet, miljøet og klimaet.

Foreholdt gruppens henvendelse siger Anders Kronborg (S), valgt i Esbjerg som folketingsmedlem for Socialdemokratiet og dermed tæt på regeringen:

- Klimaargumentet, hvis det forholder sig som oplyst, klinger godt i mine øren, men Brexit kan måske også give nogle muligheder. Jeg vil i hvert fald gerne give dette noget tid på mit skrivebord.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nordtyskland

Anden bølge er i gang: Tyskland kan blive lukket land for danskere lige om lidt

Danmark

Nu kan borgere med milde symptomer selv booke coronatest uden hjælp fra lægen

Annonce