Annonce
112

15.000 flere biler om dagen på fem år: Antallet af biler på motorvejen ræser af sted

Både Vejdirektoratet og politiet har peget på, at motorvejen omkring Kolding er ved at løbe tør for plads især i myldretiden. Arkivfoto: Søren Gylling
Danskerne er blevet rigere, biler billiger og vejnettet bedre. Trafikforsker peger på mange forskellige årsager til, at antallet af biler på vejene er steget. Folk vil hellere køre efter sit job end at flytte, mener han.

Kolding: Alene inden for de seneste fem år er der kommet 15.000 flere biler på motorvejen omkring Kolding i døgnet.

Det viser tal fra Vejdirektoratet, der har talt trafikken mellem afkørsel 62 og 63 i over 40 år. Den omfattende trafiktælling viser, at der i 2018 kørte 85.390 biler forbi afkørslen i døgnet, hvis man lægger begge kørselsretninger sammen. Tilbage i 2013 var antallet 70.493. Det svarer til en stigning på over 21 procent.

Tallene for 2019 er endnu ikke endeligt opgjort, men foreløbige tal, som JydskeVestkysten har fået udleveret af Vejdirektoratet, viser, at stigningen fortsatte i 2019, hvor antallet af biler var 87.303. Tallet forventes ikke at ændre sig meget, oplyser Vejdirektoratet.

Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann er der flere årsager til, at der er kommet flere biler på vejene. Han peger blandt andet på, at danskerne har fået flere penge mellem hænderne og i mindre grad er villige til at flytte.

- Helt generelt stiger trafikken, fordi vi er blevet rigere, og bilerne er blevet billigere. Samtidig pendler vi også længere, og det gør vi, fordi vejnettet er blevet bedre. Vi flytter ikke så meget, for vi kan alligevel bare køre fra Kolding til Vejle eller måske endda helt til Århus, lyder vurderingen fra Harry Lahrmann.

- Vores job bliver mere og mere specialiserede, og flere og flere får en højere uddannelse. Det er ikke nemt at få specialiserede job, så vi er villige til at køre efter dem i stedet for. Vi har fået motorvejene, og det gør jo, at det kan lade sig gøre, siger han.

Annonce

Trængsel på motorvejen

Det sker ofte, at motorvejen omkring Kolding sander til på grund af trængsel eller uheld på E45. Samtidig skal Folketinget formentlig i løbet af foråret vedtage en ny infrastrukturplan, hvor motorvejen omkring Kolding kan blive et af temaerne.

Derfor vil JydskeVestkysten over de næste uger sætte fokus på trængslen på motorvejen omkring Kolding i en ny serie "Trængsel på motorvejen".

Oplever du problemer på motorvejen, er du velkommen til at kontakte os på mail cavac@jv.dk eller hkr@jv.dk.

Forskellige typer

Kun fire gange siden 1988 er der blevet målt færre bilister på motorvejen ved Kolding, end der blev målt året før. I 1988 talte Vejdirektoratet 26.000 biler på strækningen mellem afkørsel 62 og 63. I dag ligger strækningen på en syvende plads over de mest trafikerede motorveje i Danmark. Af de jyske motorstrækninger er strækningen kun overgået af Østjyske Motorvej på Vejlefjordbroen.

De nye trafikanter er ifølge Harry Lahrmann en bred vifte af mennesker.

- Det er mange forskellige typer ture, der bliver kørt. Hele samfundets struktur er jo blevet centraliseret, så der er flere pendlere på vejen, men det er også ture til indkøb og fritidsture. Det er blevet nemt at smutte ud og besøge Tante Anne, som bor langt væk, men er nem at besøge, fordi der er motorveje. Det er ikke kun én ting, der gør det, siger Harry Lahrmann.

Mette Bentzen, afdelingsleder i Vejdirektoratet har tidligere forklaret til JydskeVestkysten, at motorvejen omkring Kolding er ved at nå sin kapacitetsgrænse. Trængslen på motorvejen har blandt andet medført, at antallet af uheld på motorvejen er steget fra 77 til 139 mellem 2014 og 2018.

Grafik: Casper Vagner Christensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Sønderborg

Evakuerede beboere kunne vende tilbage efter natlig indsats: Svajende skorsten på 40 meter er revet ned

Kolding For abonnenter

Allan pumpede vand hele natten: Haven forvandlet til en svømmepøl

Annonce