Annonce
Billund

17 lokale præster tager på studietur til Rom

Præsterne fra Grindsted er med på turen til Rom. Imens passer Bodil Raakjær Jensen, Peter Fredensborg og Morten Sørensen - samt seks præster fra naboprovstiet - deres telefoner og øvrige opgaver. Arkivfoto
Præsterne i Grene Provsti rejser til Rom i uge 39.

Grindsted/Billund: I den kommende uge, uge 39, er det ikke nødvendigvis ens egen præst, man hører i den anden ende, hvis man ringer til ham eller hende.

Præsterne i Grene Provsti er nemlig på studietur til Rom. Her skal præsterne på besøg i forskellige kirker, se katakomberne og møde en repræsentant for Kirkernes Verdensråd, det stores samarbejdsorgan, hvor præster mødes på kryds og tværs af skel og forskellige opfattelser af, hvordan Biblen skal læses. I løbet af ugen får præsterne også et kursus i at have gode, kollegiale samtaler.

- Vi har jo forpligtet os til at danne og dueliggøre os til tjenesten hele livet, og sådan en tur er en af måderne, vi kan gøre det på. Præster arbejder jo meget selvstændigt. På turen kan vi få inspiration til prædikener, og vi får en masse kollegialt samvær, siger provst Anne Marie Erbs.

Man kan stadig komme i kontakt med en præst, mens de kendte præster er på tur i uge 39. Tre bliver hjemme, Bodil Raakjær Jensen, Peter Fredensborg og Morten Sørensen, og de får hjælp af seks præster fra nabosognet.

- Der er slet ikke lukket nogen steder, og man kan også stadig få fat i en præst døgnet rundt, hvis man har brug for det, understreger Anne Marie Erbs.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce