Annonce
Esbjerg

2. klasse fra Egebæk-Hviding vinder landsdækkende mikroforsker-konkurrence

Eleverne i 2. klasse på Egebæk-Hviding Skole Vadehav har været så nysgerrige på naturen, at de har vundet en landsdækkende mikroforskerkonkurrence. Foto: Karen Vestergaard Henriksen
Eleverne i 2. klasse på Egebæk-Hviding Skole Vadehav har været så dygtige til at være mikroforskere, at de har vundet en landsdækkende konkurrence gennem Naturvejlederforeningens krible krable-projekt.

Egebæk-Hviding: I løbet af efteråret har 2. klasse på Egebæk-Hviding Skole Vadehav prøvet kræfter med mikroforskning gennem naturvejlederforeningens krible krable projekt.

Eleverne har undersøgt myrer i skoven og arbejdet videre med emnet inde på skolen. De har undret sig, stillet spørgsmål, lavet forsøg, kigget i bøger og bygget modeller, og derved undersøgt alt hvad de kunne om myrer.

Klasserne har arbejdet med mikroforsker-projektet i to måneder, og projektet har været en integreret del af arbejdet med science i natur og teknologi-timerne, og det har de været så gode til, at de har vundet den landsdækkende mikroforsker-konkurrence.

Som præmie får de lov at besøge et oplevelsescenter, hvor de kan arbejde endnu mere med en undersøgende tilgang til naturen.

Biolog Karen Vestergaard Henriksen har været tilknyttet klassen som naturvejleder, og hun mener Mikroforsker projektet er vigtigt, fordi det forhåbentligt giver børnene endnu mere lyst til selv at spørge, udforske og undersøge verden omkring dem.

- Jeg hjalp eleverne i gang på en kriblekrable tur i skoven, hvor de var utroligt nysgerrige og stillede mange spørgsmål. Da de arbejdede videre på skolen, var lærerne gode til at gribe elevernes undren og lade den styre processen hele vejen igennem, siger hun.

Annonce

Vinderklasser

Siden skolestart har 24 naturvejledere sammen med lokale klasser og deres lærer arbejdet sig igennem Mikroforskermetoden og udviklet deres egne små forskningsforløb om Krible Krable dyr. Det er der kommet mange flotte rapporter ud af. Der er blevet valgt tre vindere, som har formidlet deres arbejde flot i en rapport.

Førstepladsen går til 2. klasserne på Egebæk-Hviding, Ribe.
Andenpladsen går til 0.a Molsskolen i Knebel.
Tredjepladsen går til 3.d Lille Næstved Skole i Næstved.

Man kan læse mere om Naturvejlederforenings projekt på http://natur-vejleder.dk/projekter/krible-krable/

Forskerdiplomer

Og det er netop børnenes undren, der er drivkraften i projektet.

- Tanken med mikroforskning er lige netop, at eleverne prøver at lave deres egne små, naturvidenskabelige undersøgelser ud fra deres egen undring, og de øver sig i at stille gode spørgsmål og arbejde med naturvidenskabelig metode på en sjov måde, siger Karen Vestergaard Henriksen.

I begyndelsen af det nye år kommer en naturvejleder fra Vadehavscentret på besøg på skolen og overrækker eleverne mikroforsker-diplomer, og her vil eleverne vise myrer og plancher frem og fortælle resten af skolens elever om deres mikroforsker-projekt.

Pilotprojektet har kun været for en mindre gruppe udvalgte klasser, men i 2020 kan alle være med. Mikroforsker projektet kører i stor skala i hele Danmark fra skolestart til efterårsferien, hvor alle klasser fra 0. – 3. klasse kan tilmelde sig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce