Annonce
Sydjylland

20 mio. kr. skal fjerne østeuropæerne fra danske rastepladser

Regeringen og Dansk Folkeparti afsætter nu 20 millioner kroner over de kommende fire år for at komme de mange langtidsparkerede lastbiler fra især Østeuropa til livs - som eksempelvis her på rastepladsen ved Hylkedal Øst ved Kolding. Arkivfoto: Jacob Schultz

Med en pulje på 20 millioner kroner de næste fire år vil regeringen og Dansk Folkeparti forsøge at fjerne en stor del af de mange østeuropæiske lastbilchauffører, der blokerer for turistbusser og andre bilister på de danske rastepladser som eksempelvis Hylkedal Øst ved Kolding.

Annonce

Politik: Balladen om de østeuropæiske lastbilchaufførers langtidsparkeringer på de danske rastepladser langs motorvejene skal ikke fortsætte.

Derfor har regeringen og Dansk Folkeparti i finanslovsforslaget besluttet at indføre tidsbegrænset parkerings på de statslige rastepladser ved de danske motorveje.

- Det skal forhindre, at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på danske rastepladser. Der afsættes 14 millioner kroner i 2018 og seks millioner kroner i perioden fra 2019 til 2021 til opsætning af skilte og til Vejdirektoratets administration og kontrol med overholdelse af reglerne, fortælles der om puljen i finanslovsforslaget.

Dermed handles der resolut i kølvandet på den opsigtsvækkende historie fra Kolding-rastepladsen Hylkedal Øst, hvor cafeteriaejer Kim Hansen var nødt til at bryde loven ved at blokere parkeringspladserne for de mange østeuropæiske lastbiler, der ellers blokerede for besøgende turistbusser og andre kunder.

Rastepladserne skal ikke være campingpladser for de udenlandske chauffører.

Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti. 

Sagen kort

Den udenlandske lastbiltrafik i Danmark har de seneste år været stigende. Sidste år blev der sat en ny rekord, da vejgodstransportens brancheorganisation, ITD, i 2016 kunne fortælle, at der hvert døgn kørte i gennemsnit over 5.500 lastbiler ind over de danske grænser fordelt på 19 procent danske, 39 procent andre vesteuropiske og 42 procent østeuropæiske lastbiler.De mange østeuropæiske lastbiler skaber ud over ulovlig cabotagekørsel og løndumping også lokale problemer rundt omkring i Danmark. To aktuelle problemstillinger har Kolding-området været udsat for: Dels overfyldte rastepladser, hvor de østeuropæiske lastbilchauffører foretager døgnlange hvil. Dels en lokalpolitisk strid om retten til, at et danske vognmandsfirma må opføre et såkaldt "chaufførhotel" med mulighed for overnatninger i et industrikvarter. Motorvejsrestauranten Hylkedal Øst ved Kolding blev tidligere på året nærmest landskendt for sin kamp om at få lov til at blokere parkeringspladserne for de mange østeuropæiske chauffører.

Annonce

Campingplads for chaufførerne

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen kalder puljen på de 20 millioner kroner for et vigtigt skridt i kampen mod den sociale dumping, hvor de østeuropæiske lastbilchauffører er ved at udkonkurrere de danske chauffører på vejene:

- Rastepladserne skal ikke være campingpladser for de udenlandske chauffører. Det forhindrer vi ny ved at indføre tidsbegrænset parkering, fortæller Kim Christiansen.

Samtidig forudser han dog også, at det vil skabe et andet problem: Nemlig hvor de mange udenlandske chauffører så skal parkere under deres ophold i Danmark:

- Vi bliver nødt til at se på arbejdsforholdene for chaufførerne, og hvor de så skal holde i fremtiden, fortæller han.

I transportbranchen vækker millionpuljen og de skærpede regler også glæde:

- I kommunalvalgkampen lagde DTL pres på politikerne for at få blikket op for problemerne med udenlandske lastbilers langtidsparkering på danske rastepladser, blandt andet Hylkedal Øst ved Kolding. Med finansloven er der lagt op til parkeringsrestriktioner på statslige rastepladser - altså tidsbegrænset parkering for lastbiler på de statslige rastepladser på motorvejsnettet. Det skal forhindre, at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på danske rastepladser. Det ser jeg som en klar DTL-sejr, fastslår direktøren Erik Østergaard fra DTL - Danske Vognmænd i en udsendt pressemeddelelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm 112

Peter Madsens flugtforsøg: Truede med bombeattrap og hoppede ind i hvid varevogn

Varde

Så er det nu: Syv dage til Rema åbner

Indland

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

Annonce