Annonce
Biler

2019 blev gennembrudsåret for elbilerne

Tesla Model 3 sidder solidt i stolen som den mest solgte elbil herhjemme. Foto: Lars Krogsgaard
Tesla Model 3 blev den suverænt mest solgte elbil i 2019. Samlet blev der afsat over 5500 elbiler.

Elbilerne fylder meget i klimadebatten, og nu fylder de også væsentligt mere på vejene. Med et salg på 5524 eksemplarer i fjor blev 2019 nemlig året, hvor de elektriske biler for alvor fik fat. Selv om de fortsat ikke syner meget ud af et samlet salg på over 220.000 biler, er der tale om fire gange så mange som i 2018 - og væsentligt flere end i det hidtidige rekordår, 2015, hvor der blev solgt 4311 elbiler.

Salget af plug-in hybrider blev med 3885 stk. næsten en fjerdedel større end den hidtidige rekord i 2018. Fælles for begge typer er, at der kommer masser af nye modeller i 2020, så vi kan forvente stejle vækstkurver for begge slags.

Mens elbiler under 400.000 kr. foreløbig er fritaget for afgifter, har Folketinget sidst på året valgt at fastholde de lidt dyrere på en 20 pct. afgift frem for at lade dem stige, hvilket også er med til at sætte gang i væksten, hvor opladningshybriderne samtidig er begunstiget.

Annonce

Top.10 elbiler i 2019

1. Tesla Model 3: 2439 stk.

2. Hyundai Kona Electric: 663 stk.

3. Renault Zoe: 568 stk.

4. BMW i3: 434 stk.

5. Nissan Leaf: 307 stk.

6. Audi e-Tron: 224 stk.

7. Hyundai Ioniq: 191 stk.

8. Tesla Model S: 187 stk.

9. Kia e-Niro: 146 stk.

10. Tesla Model X: 108 stk.Top 10 Plugin hybrider i 20191. Kia Niro Plug-in hybrid: 1.208 stk.

2. Kia Optima plug-in hybrid: 779 stk.

3. Mitsubishi Outlander: 552 stk.

4. Hyundai Ioniq plug-in hybrid: 436

5. Toyota Prius plug-in hybrid: 261 stk.

6. VW Passat GTE: 125 stk.

7. Mercedes E-klasse Plug-in hybrid: 80 stk.

8. Volvo XC60 Twin Engine: 78 stk.

9. Volvo V90 Twin Engine: 48 stk.

10. Mini Countryman plug-in hybrid: 42 stk.

Kilde: De Danske Bilimportører

Mange nyheder

Helt store nyheder i år bliver bl.a. den nye VW ID.3 samt trillingerne VW e-Up, Skoda Citigo E iV og Seat Mii Electric, men også biler som Honda e, Mazda MX30 og Audi Q4 e-tron vil trække op. En udfordring kan dog blive, om bilproducenterne kan levere elbiler nok.

Blandt de rene elbiler blev Tesla Model 3 med hele 2439 eksemplarer den helt store vinder med et pænt stykke ned til Hyundai Kona Electric, som med 663 stk. blev nummer to, mens Renault Zoe med 568 biler besatte tredjepladsen.

Når vi taler om opladningshybrider, ligger Kia Niro PHEV som det foregående år nummer et, denne gang med 1208 biler, mens Kia Optima PHEV og Mitsubishi Outlander PHEV følger efter med henholdsvis 779 biler og 552 biler.

Her byder 2020 på en lang række nye modeller. Mange er sat i søen, fordi EU strammer kravet over for bilproducenterne, som skal have CO2-udledningen ned. Her kan plug-in hybriderne, som kan lades op fra elnettet og kører delvist på benzin og strøm, være med til at hjælpe. I hvert fald på papiret, det kræver nemlig et kørselsmønster, hvor du kan køre meget på strøm fra elnettet, hvis du skal kunne leve op til måltallene.

Hyundai Kona Electric besætter andenpladsen på listen over de mest solgte elbiler i fjor. Foto: Lars Krogsgaard
Renault Zoe, der lige er kommet i en ny version, blev nummer tre i det forgange år. Foto: Renault
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dronningens jernnæve

Der er nærmest altid uro i det engelske kongehus, og den seneste tid har uroen haft den iltre prins Harry som omdrejningspunkt. Prins Harry er bror til prins William, der en dag bliver konge, og yngste søn af prins Charles og prinsesse Diana, og sammen med sin kone, den borgerligt og amerikansk fødte hertuginde Meghan, ønsker han at trække sig som såkaldt seniormedlem af kongefamilien. Det er blandt andet ønsket om mere privatliv, der har bragt det unge ægtepar på disse tanker. Den engelske dronning Elisabeth har reageret ved at efterkomme parrets ønske, men samtidig også frataget dem retten til at kalde sig "kongelige højheder", frataget dem retten til at modtage apanage ligesom de to skal tilbagebetale cirka 20 millioner kroner for den nylige renovering af deres residens Frogmore Cottage. Der er langt fra det engelske til det danske kongehus, men dronning Elisabeths beslutning virker klog. Selv om man som kongelig er født ind i en særlig skæbne, er der historisk flere eksempler på, at medlemmer af forskellige kongehuse har frasagt sig disse nedarvede privilegier. I England synes dronningens holdning klar: Hvis du ikke vil arbejde som kongelig, får du heller ikke løn som kongelig. Dette spørgsmål kommer vi uden tvivl også til at diskutere inden længe her i Danmark, idet der i kongehuset lige nu er usædvanligt mange børn. En del af disse vil formentlig heller ikke som voksne kunne fylde en tilværelse ud inden for kongehuset, og derfor vil den til den tid siddende regent i samråd med regering og Folketing skulle træffe beslutninger i samme boldgade som dronning Elisabeths. Et kongehus med nedarvede privilegier er egentlig som konstruktion en anakronisme, men da eksempelvis det danske kongehus nyder massiv folkelig opbakning, er det i praksis en ganske demokratisk indretning. Imidlertid hviler en del af populariteten utvivlsomt på en bred accept af forholdet mellem aflønning og indsats, og her er det klart, at medlemmer af kongehuset for at få apanage skal arbejde for pengene.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];