Annonce
Tønder

24 timer: Hackere lammede produktionen på Hydro

Hydro Extrusion Denmark i Tønder blev ramt i 24 timers tid af angrebet. Også på andre fabrikker i Hydros såkaldte extrusion solutions-gren, har angrebet afbrudt produktionen. Det er på disse fabrikker, hvor Hydro producerer profiler af aluminium. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
En gruppe hackere har med et stort angreb på Hydros computersystemer lammet produktionen på en række af Hydros anlæg rundt omkring i verden. Det ramte også i Tønder, men produktionen er oppe at køre igen, lyder det nu fra Hydro.

TØNDER: Et stort hackerangreb tirsdag morgen satte i længere tid Hydros produktion ud af spillet. Angrebet, der ramte mange af koncernens forretningsområder, standsede blandt andet produktionen i Tønder.

Hackerangrebet ramte store dele af Hydros netværk, og har påvirket aluminiumsproducentens aktiviteter mange steder i de 40 lande, hvor Hydro producerer.

Hackerangrebet er et tilfælde af den såkaldte ransomware - en type computervirus, der gør alt indholdet på de ramte computere og servere utilgængeligt og kræver løsepenge af den ramte.

At alle computerne låste, har også haft konsekvenser i Tønder. Hos Hydro Extrusions Denmark betød det, at produktionen var nede i et døgns tid, forklarer administrerende direktør Ole Thisted fra Hydro Extrusions Denmark:

- Vi producerer igen. Det kommer efter cirka 24 timers driftsafbrydelse. Angrebet har påvirket vores computere og servere, så vi har brugt de sidste par dage på at få vores produktion i gang igen. Det er den nu, og vi har skruet op for tempoet, så vi forhåbentligt kan komme videre uden vores leverancer bliver forsinket af det her, siger Ole Thisted.

Andre steder i Hydro-koncernen har man ifølge en udsendt pressemeddelelse forsøgt at producere videre manuelt.

Annonce

- Vi producerer igen. Det kommer efter cirka 24 timers driftsafbrydelse. Angrebet har påvirket vores computere og servere, så vi har brugt de sidste par dage på at få vores produktion i gang igen.

Ole Thisted, administerende direktør i Hydro Extrusions Denmark, Tønder.

Stadig udfordret

Da angrebet ramte tirsdag, stod det hurtigt klart, at det for Hydro Extrusion i Tønder ville være lig med en længere driftsafbrydelse. Derfor blev mange af medarbejderne bedt om at blive hjemme tirsdag:

- Det er rigtigt, at vi sendte medarbejderne hjem. Da vi fandt ud af, at vi var blevet angrebet, bad vi medarbejdere om at blive hjemme på en slags betalt orlov, kan man vel kalde det. Det er hele produktionen, så det er 175 mand for vores vedkommende, siger Ole Thisted fra Hydro Extrusions Denmark.

Hydros andet anlæg i Tønder, Hydro Precision Tubing, blev ramt knapt så hårdt af angrebet, men også her har der været forstyrrelser, forklarer administrerende direktør Tommy Seeberg:

- Vi er også tilbage i drift og gør vores for at kunne levere de bekræftede ordrer til tiden. Vi var i en situation, hvor vi ikke behøvede at køre, så vi blev ikke påvirket så meget af det. Men vi har også haft nogle medarbejdere sendt hjem - dog uden jeg kan sætte et præcist tal på det.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce