Annonce
Vejen

27 ejendomme kan få boliger i stueetagen

Hovedgaderne gennem Brørup, Søndergade og Nørregade, bærer præg af butiksdød. Men snart vil tomme butikslokaler kunne forvandles til boliger. Foto: Søren Dippel
Ledige butikslokaler i Brørups bymidte skal kunne forvandles til boliger. Boligerne vil i givet fald få adresse nærmere end 500 meter fra slagteriets oplag af fem tons ammoniak.

Brørup: Hidtil har politikerne ikke villet give tilladelse til at omdanne butikslokaler i Brørups bymidte til boliger. Men med et nyt forslag til et tillæg for seks eksisterende lokalplaner, bliver der snart mulighed for at indrette boliger i stueetagen. Senest har Udvalget for teknik og miljø anbefalet, at byrådet godkender tillægget.

- Formålet er at indskrænke forbuddet mod boliger i stueetagen ved Brørups historiske centrum omkring jernbanestationen og omkring torvet. Vi har flere tomme butikslokaler rundt omkring i byerne, og tidligere har vi besluttet os for det samme i Jels. Når vi nu alligevel vil tillade, at butikslokaler her kan omdannes til boliger, sker det også i erkendelse af, hvordan virkeligheden ser ud, siger udvalgets formand, Vagns Sørensen.

Tillæggene har været i offentlig høring fra 24. april til 27. maj, og her har kommunen kun modtaget et enkelt høringssvar.

Annonce
27 ejendomme med tomme butikslokaer i stueetagen i Brørups bymidte skal kunne få boliger i stueetagen. Foto: Søren Dippel

Fem tons ammoniak

Svaret er fra Erhvervsstyrelsen, som gør opmærksom på, at de seks lokalplaner er placeret nærmere end 500 meter fra en risikovirksomhed, SB Pork.

”Risikoen for større uheld, skal inddrages i planlægningen”, lyder beskeden fra Erhvervsstyrelsen, der er bekymret for et oplag på fem tons ammoniak, som anvendes i forbindelse med slagteriets køleanlæg.

Derfor har Vejen Kommune siden foretaget en høring af Trekantområdets Brandvæsen, Syd- og Sønderjyllands Politi og Miljøstyrelsen. Konklusionen i høringssvaret fra Miljøstyrelsen er, at styrelsen ikke har bemærkninger til forslaget til tillægget for de seks lokalplaner. Trekantområdets Brandvæsen og Syd- og Sønderjyllands Politi gør opmærksom på, at det vil være betænkeligt, hvis der indrettes deciderede pleje-, ældre- eller handicapboliger.

På baggrund af høringssvarene og efterfølgende dialog vurderer Vejen Kommune, at der ikke er sikkerhedsmæssige risici ved at forøge mulighederne for at omdanne butikslokaler til boliger.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Kolding

Spareforslag for 20 millioner kroner: Længere pauser, mindre undervisning og dyrere SFO

Annonce