Annonce
Erhverv

38 nye busruter tager kampen op med DSB

Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
Busselskabet FlixBus åbner nye ruter fredag, efter at ny fjernbuslov trådte i kraft 1. juli.

Aalborg – Aarhus, København-Slagelse, Skive-Vejle.

Det er blandt de i alt 38 nye forbindelser, som busselskabet FlixBus indvier fredag, der skal tage kampen op med DSB på de mellemlange ruter.

Det oplyser FlixBus i en pressemeddelelse.

De nye ruter er blevet en mulighed, efter at en ny fjernbuslov trådte i kraft 1. juli, der ændrer reglerne for private busselskaber.

Ændringerne betyder, at der skal være mindst 75 kilometer, fra passageren stiger på bussen, til slutdestinationen. Den tidligere grænse var 150 kilometer.

Den nye lov betyder blandt andet, at det nu er muligt at køre fjernbus internt på Sjælland.

FlixBus startede i Danmark i 2017 og har et samarbejde med 20 forskellige danske selskaber om at køre på ruterne.

- Vi har glædet os meget til at åbne de nye forbindelser og udvide rutenetværket, så vi nu har stop i 48 byer over hele landet.

- Vi håber, at danskerne vil tage ligeså godt imod vores nye tilbud, som de hidtil har taget imod vores fjernbusser, siger Lotte Rystedt, presseansvarlig ved FlixBus Danmark, i pressemeddelelsen.

DSB har som modsvar mod konkurrencen fra busser og biler udbudt flere orangebilletter, der er de billigste billetter hos det statslige togselskab.

Antallet af orangebilletter blev tidligere i år fordoblet til 120.000 om ugen.

Aftalen om fjernbusser blev vedtaget sidste år af den daværende regering med Venstre, Konservative og Liberal Alliance samt Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce