Annonce
Erhverv

3F om de mange trafikulykker med varebiler: Chaufførerne er pressede og slidte

Varevogne er involveret i ekstraordinært mange dødsulykker og andre alvorlige færdselsulykker. Grafik: Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
Varevogne er involveret i ekstraordinært mange dødsulykker og andre alvorlige færdselsulykker. Én forklaring er, at chauffører kører 12 timer om dagen under hårdt tidspres, mener fagforeningen 3F. Desuden er der blevet flere og flere varevogne på vejene under coronaen, hvor vi handler mere online og skal have varerne leveret.

Varevogne: 87 mennesker er dræbt i trafikulykker, som involverede varevogne på fem år. Og 452 er kommet alvorligt til skade. Chaufførers uopmærksomhed er den gennemgående forklaring i den grundige undersøgelse af 23 alvorlige ulykker fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, som Avisen Danmark fortalte om onsdag.

En anden grund til uopmærksomheden og trætheden kan være chauffører, der arbejder under et ekstremt hårdt pres med arbejdsdage på 12 timer dag efter dag efter dag, lyder det fra fagforbundet 3F, der organiserer mange af de chauffører, som er medlem af en fagforening.

- Vi oplever, at chauffører arbejder under et ekstremt hårdt pres og har helt urimeligt lange arbejdsdage. Hvis man arbejder 12 timer hver dag og er presset, så bliver man altså træt og uopmærksom til sidst, siger Jan Villadsen, der er formand for fagforeningen 3F Transport.

Annonce


Chauffører arbejder under et ekstremt hårdt pres og har helt urimeligt lange arbejdsdage. Hvis man arbejder 12 timer hver dag og er presset, så så bliver man altså træt og uopmærksom til sidst.

Jan Villadsen, formand for 3F Transport


Han understreger, at chaufføren, der sidder bag rattet, altid har et ansvar for sikkerheden i trafikken, men han mener også, at arbejdsgiverne har ansvar for at skabe et arbejdsklima, som ikke presser chaufførerne til det yderste ved at lade dem arbejde 12 timer uden pauser.

- Jeg tror, det både handler om arbejdspres, om akkord-aflønning og selvfølgelig også om, at man som chauffør skal være opmærksom når man kører, siger 3F-formanden.

Corona-boom

Københavns Kommune har også undersøgt fænomenet hos internettets store dagligvarebutik, Nemlig.com, som har 400 chauffører til at køre grøntsager, kød og ting og sager ud til danskernes hoveddøre i store dele af landet.

Kommunens indsatsteam mod social dumping har ført kontrol med chauffører, og det viser sig, at de arbejder op til 12 timer i træk bag rattet og med tunge løft og tonsvis af kasser, der skal slæbes op ad trapperne til de øverste etager i byens ejendomme. Desuden er de ofte underbetalte.

- Det er også det, vi hører fra vores medlemmer, og det er jo et område, som virkelig er eksploderet her under coronaen, hvor der har været en enorm vækst i virksomheder som Nemlig.com. Men det gælder nu også flere andre virksomheder i logistikbranchen. Der er mange nye unge, som kommer ud at køre, men det er ingen undskyldning for at blive udsat for det her pres. Og det er selvfølgelig ikke nogen undskyldning for at sidde og snakke i mobiltelefon eller sidde og se Youtube-videoer. Det er fuldstændig uacceptabelt, siger Jan Villadsen fra 3F Transport.

Avisen Danmark har været i kontakt med Nemlig.com, som skriver, at firmaet ikke har nogen chauffører ansat, da de alle arbejder hos selvstændige transportfirmaer firmaer, som over for Nemlig.com har forpligtet sig til at overholde al gældende lovgivning,

Annonce

De kunstigt selvstændige

Hos 3F har man også opdaget en ny type chauffører, som fagforeningen kalder "kunstigt selvstændige". Det er typisk udenlandske chauffører, som nærmest bliver lokket til selv at lease en bil og køre som selvstændige, men de skal arbejde utrolig meget for overhovedet at få udgifter og indtægter til at hænge sammen og lave penge nok til at kunne leve af det. Dem er der kommet rigtig mange af her på det sidste, siger Jan Villadsen.

Fagforeningen har oplevet flere medlemmer, som ikke har forstået sammenhængen og tror, at de stadig er ansat som chauffører. Men så viser det sig, at de har et CVR-nummer og selv er ansvarlige.

Hvorfor kalder du dem "kunstigt selvstændige"? Hvad er kunstigt ve det?

- Det kunstige er, at de kun kører for ét firma, de kører med firmaets varer, de har firmaets tøj på og firmaets logo på bilen. Det eneste, den ansatte har overtaget, er forpligtelserne til leasing af bilen, som oven i købet ofte er leaset gennem det firma, man kører for. Det er en form for bondefangeri. Ofte ender de med at tjene mindre, end hvis de var chauffører,  siger Jan Villadsen.

Arbejdsgiverne har et ansvar, når chauffører presses til at køre 12 timer om dagen uden pauser, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport. Foto: 3F

Hvorfor går de så med til det?

- Det er nok, fordi man fortæller dem, at de kan blive selvstændige og at det er guld og grønne skove. Og så opdager de først, når det er for sent, og de er fanget og bliver fattigere for hver dag, for da har de indgået en leasingkontrakt på et år, eller to eller tre.

Hvor udbredt er det her fænomen?

- Vi er stadig i gang med at undersøge det, men det er noget mere udbredt, end vi troede, siger Jan Villadsen.

Havarikommission har gransket 23 ulykker, hvor 10 døde og 15 kom alvorligt til skade. Undersøgelsen bekræfter, at de chauffører, der kører med varer (kurérkørsel) har lange arbejdsdage. Én af chaufførerne arbejdede alle ugens dage og stod altid standby. Tre andre arbejdede også alle ugens dage, og arbejdsdagene var typisk 9-12 timer.

Annonce

Lærlingen Carl Emil gider ikke mere bullshit: Skolens maskiner er ældre, end min far

Erhverv For abonnenter

Derfor skriver avisen om de klamme beskeder: Det er vigtigt, at chefer opfører sig ordentligt

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Sønderborg For abonnenter

Politibetjent tiltalt for at misbruge sin stilling: - Han ville ikke lade mig slippe, før jeg ændrede min forklaring

Kolding For abonnenter

Dagen efter at udviklingshæmmet dreng blev glemt og efterladt alene i SFO: Ni-årig infantil autist løb væk, uden at personalet opdagede det

Esbjerg

Kommune afviser at indføre regler for udklædning på sidste skoledag: - Vi skal passe på med at lade os krænke

Billund

Før bestod livet af chips og snoller på sofaen: Efter sit halvmaraton er en anden drøm rykket tættere på

Bryggeri varsler dyrere øl: Tørke og krig sender forbrugerne til lommerne - endnu engang

Aabenraa

Anden sure smiley i træk: Kendt restaurant havde opbevaret fisk for varmt - indehaver lægger sig fladt ned

Erhverv For abonnenter

Køreskole er pludselig lukket: Tidligere direktør er sygemeldt, og elever kan ikke få pengene igen

Ny sygeplejefaglig direktør har stået i spidsen for akutafdelingen i Horsens - nu skal hun helt op i helikopteren

Varde

Makkerpar genåbner kendt restaurant efter tre års mørke: Nu er de oppe på to spisesteder sammen

Færre fugle, døve marsvin og flere invasive arter ved Vesterhavet: Forsker kalder planerne om 10.000 vindmøller i Nordsøen for 'verdens største marinbiologiske eksperiment'

Esbjerg

Lejlighedsopgang evakueret ved køkkenbrand: Beboer tilset af ambulance

Team Esbjerg For abonnenter

Nu er der pres på: Team Esbjerg er pisket til at vinde på lørdag

Esbjerg For abonnenter

Drukfest for skoleelever bliver ikke lavet om: Mens dele af landet forbyder alkohol på sidste skoledag, holder Esbjerg fast i de gamle traditioner

Annonce