Annoncørbetalt indhold

5 gode råd til forebyggelse af demens

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Demenssygdomme som eksempelvis alzheimers er en af de mest frygtede sygdomme overhovedet. Demenssygdomme er nemlig utroligt hårde for både patienter og pårørende. I dag viser forsikning dog, at op til en tredjedel af alle demenstilfælde kan forebygges. Læs med her og få 5 gode råd til forebyggelse af demens.

Hvad er demens?

Annonce

Demens er en fælles betegnelse for en række kroniske sygdomme i hjernen, som fører til tab af hukommelse, intellektuelle funktioner og følelser. Demensygdomme er derudover også fremadskridende og kommer ofte snigende. Risikoen for demens stifter kraftigt med alderen. Demens kan endnu ikke behandles, men du kan forebygge demens, og der findes flere forskellige former for medicin, som kan mildne symptomerne.

1. Hold hjernen aktiv

Det er vigtigt at stimulere hjernen og lære nye ting gennem hele livet. Jo mere du bruger din hjerne, jo mere robust bliver den nemlig. Hjernegymnastik kan eksempelvis være ved at læse, lægge kabale og løse suduko eller kryds og tværs.

2. Vær social

Din hjerne og intellektuelle funktioner bliver og stimuleret gennem sociale aktiviteter. Derfor kan du med fordel dyrke oplevelser sammen med venner og familie. Hvis du bor alene eller har en lille omgangskreds, er det en god ide at opsøge forerninger og arrangementer, hvor du kan være social med andre mennesker.

3. Dyrk motion

Bevægelse er ikke kun godt for kroppen, normalvægten og generelt dit fysiske helbred - det stimulerer nemlig også hjernen. Forskning viser, at midaldrende og ældre, der er fysisk aktive, har nedsat risiko for at udvikle demens senere i livet. Derfor kan du med fordel motionere minimum 30 minutter om dagen.

4. Undgå rygning og alkohol

Risikoen for at udvikle demens øges med 70-80 procent, hvis du har røget i mange år. Risikoen falder, når du stopper med at ryge, hvorfor du så vidt muligt bør undgå rygning, hvis du vil forebygge demens. Et stort forbrug af alkohol øger ligeledes også risikoen for demens. En sund og varieret kost nedsætter derimod risikoen for demens - og er samtidig godt for dit helbred på mange andre områder.

5. Kontroller blodsukker, blodtryk og kolsteroltal

Du kan med fordel kontrollere dit blodsukker, blodtryk og kolsteroltal med jævne mellemrum, da både et forhøjet blodtryk og et højt kolesteroltal øger risikoen for demens. Ligeledes gør ureguleret diabetes.

Symptomer på demens

Følgende er symptomer på demens. Dog er der ikke nødvendigvis grund til bekymring, hvis du eller en af dine nærmeste, kan nikke genkendende til nogle af dem. Der kan nemlig være mange andre årsager til følgende symptomer, såsom depression, stress, medicinbivirkninger og stofskiftesygdom:

  • Hukommelsesbesvær
  • Ting der bliver væk
  • Besvær med at udføre velkendte opgaver
  • Sproglige problemer
  • Usikker orientering i tid og sted
  • Nedsat dømmekraft
  • Humør- og adfærdsforandringer
  • Ændringer i personligheden
  • Mangel på initiativ​

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.