Sydjylland

50 anmeldelser om væltede træer: - Man skal passe på

Arkivfoto: Bax Lindhardt/SP/Ritzau Scanpix
Søndag eftermiddag har Syd- og Sønderjyllands Politi fortalt, at de har modtaget op til 50 anmeldelser om væltede træer i deres kreds. Vagtchef har opfordret til, at man kører forsigtigt.

Trafik: Søndag har vindstød med stormstyrke plaget Syd- og Sønderjylland. Lørdag aften forventede DMI vindstyrker på op til 25-28 m/s i kommunerne Esbjerg, Tønder og Varde. Dog fortæller Syd- og Sønderjyllands Politi, at de har kunnet mærke til de hårde vinde i hele landsdelen.

- Vi har fået 45-50 anmeldelser omkring væltede træer siden søndag morgen, fortæller Ivan Gohr Jensen, vagtchef hos Syd- og Sønderjyllands Politi.

Blandt andet har et væltet træ spæret begge vejspor på Sædding Ringvej i Esbjerg. Lignende tilfælde var at se i Kolding, Aabenraa og Gråsten. I Tønder var et træ væltet ind over en jernbane, så Banedanmark var nød til at stoppe toge i nærheden. Visse færgeafgange mellem Als og Fyn er også blevet aflyst.

Ivan Gohr Jensen er ikke overrasket over tallet, men er sikker på, at det skyldes det langvarige våde vejr.

- Så træernes rodfæste har måske ikke været så stærke, som de plejer at være. Det er den eneste forklaring, jeg kan give, fordi vinden i sig selv plejer ikke at give anledning til så mange væltede træer, siger Ivan Gohr Jensen.

Selvom vinden begynder at aftage, skal man stadig være opmærksom på vejene.

- Det har heldigvis ikke givet anledning til uheld, men vi har heller ikke fundet alle træer. Så man skal passe på, især når det begynder at blive mørkt og omkring skovstrækninger, siger Ivan Gohr Jensen.

JV mener: Bander har kun fortjent foragt

Det er en politisk dom, der fredag faldt ved byretten i København, mener Loyal to Familia. Det er selvfølgelig noget vrøvl. Men det kan egentlig ikke undre, at bandemedlemmerne med deres systematiske lovovertrædelser ikke har respekt for, at vi lever i en retsstat. Her er det heldigvis sådan, at det er uafhængige domstole, der frikender eller dømmer de tiltalte. Fredag var dommen, at et midlertidigt politiforbud mod Loyal to Familia blev gjort permanent, og at banden blev opløst som forening. Og som det er i en retsstat, kan dommen ankes, hvilket Loyal to Familia har gjort. Så sagen fortsætter i Landsretten 1. september, og det er sandsynligt, at den tabende part i den sag vil forsøge at få en endelig afgørelse i Højesteret. Men uanset det videre forløb er det en meget opsigtsvækkende dom, da det er første gang, at en domstol opløser en forening. At danne en forening er en grundlæggende frihedsrettighed i Grundloven. Men Grundloven siger også, at foreninger, der virker ved vold eller søger at nå deres mål med vold, kan opløses ved dom. Det er heldigvis meget svært at få forbudt og opløst en forening i Danmark. Og når det gælder rockergrupper og bander, er det kompliceret for anklagemyndigheden at bevise, at de er foreninger i Grundlovens forstand. Derfor er det ikke domme som den, der fredag faldt mod Loyal to Familia, som kommer til at løse problemet med den den organiserede kriminalitet. Det kræver en konstant kamp fra myndighedernes side, og at vi som samfund ikke falder for fristelsen til at forherlige bander. De har kun fortjent fordømmelse og foragt. Forhåbentlig vil dommen dog øge trygheden for landets øvrige borgere. Det er der brug for. Kriminelle bander skaber masser af ulykke og utryghed med deres tyranniske adfærd i form af trusler, vold og afpresning. At omfanget af ugerningerne er stort, viser det skræmmende store antal medlemmer af bander og rockergrupper, som lige nu er varetægtsfængslet eller afsoner en dom: 372.