Annonce
Tarm

53-årig kvinde får bøde for fejlslagen overhaling

Den 53-årige kvinde fik en bøde og en betinget frakendelse af kørekortet. Foto: Mads Dalegaard
To vidner var enige om. hvad der skete, da en overhaling gik galt.

STAUNING: Flere bilister blev for nyligt spurgt i retten om, hvad der skete på Stauningvej ved Stauning Whisky 20. marts i år, hvor en overhaling endte med i et færdselsuheld. De var dog ikke helt enige om, hvad der var foregået. Den tiltalte i sagen, en 53-årig kvinde fra lokalområdet, var ved middagstid på vej til læge og skulle overhale tre biler. Hun havde sat farten ned, forklarede hun, for at sikre sig, at de holdt stille. Men da hun var ud for den midterste bil to, svingede den forreste bil, der blev ført af en tysker, pludseligt skråt over vejen til venstre. Sammenstødet var uundgåeligt, men dog ikke værre end at kvindens airbag end ikke blev udløst, fortalte hun.

En kvinde, der var i en af de to andre biler, fortalte dog, at den tyske bilist havde sat farten ned og blinkede til venstre, hvilket tyskeren ligeledes bekræftede. Han havde desuden orienteret sig grundigt i bak- og sidespejle, men så alligevel ikke den 53-årige kvinde bag ved.

Annonce

Forsikring betaler

Den 53-årige kvinde oplyste, at den tyske mands forsikringsselskab havde påtaget sig at betale for skaderne på bilerne og derfor havde erkendt tyskerens ansvar i sagen. Men det var den tyske mand ikke vidende om.

Med to troværdige og enslydende vidneforklaringer og uanset resultatet af forsikringssagen kunne retten dog ikke komme til et andet resultat, end at den 53-årige kvinde ikke havde udvist agtpågivenhed, som færdselsloven kræver. Derfor skal hun betale en bøde på 2500 kroner, ligesom hun får en betinget frakendelse af kørekortet i tre år. Kvinden skal også betale sagsomkostningerne.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce