Annonce
Esbjerg

700 til familiedag på Viking: Daniel viste arbejdspladsen frem

Fra venstre ses mor Sonja, kæresten Dennis, Ida, Daniel, der arbejder på Viking, og far Leif i sikkert selskab mellem Vikings overlevelsesdragter. Foto: Søren Nielsen
Omkring 700 deltog i familiedag på en af Esbjergs store virksomheder. Chefen er stolt af den store opbakning til arrangementet.

Esbjerg: Daniel Jensen har været ansat i syv år hos Viking, og søndag havde han inviteret sin mor, Sonja Jensen, hendes kæreste, Dennis Hansen, sin far, Leif Jensen, og hans bonusdatter, Ida på 12 år, med til familiedagen på sin arbejdsplads. Sidst, der blev holdt familiedag hos Viking, var i 2016, og da var den ligeledes et stort tilløbsstykke.

Op mod 700 medarbejdere og pårørende i alle aldre strømmede da også til hovedsædet på Sædding Ringvej, hvor der var lagt en rundvisningsrute, der ledte gæsterne igennem det meste af virksomheden. Der var skilte, plancher, videofilm og frem for alt medarbejdere til at forklare, hvordan de maritime sikkerhedsprodukter bliver til. På ruten var der masser af konkurrencer for børn og legesyge og videbegærlige sjæle.

- Familiedagen gør det lidt nemmere at forklare, hvad man laver, siger Daniel Jensen.

Daniel Jensen er planlægger i den danske serviceafdeling for redningsflåder, og den har det seneste halvandet år været placeret på Snedkervej i den tidligere Falck-station, hvorfra hans far i mange år rykkede ud som ambulanceredder. Nu er han ansat under Ambulance Syd.

- Det er anden gang, jeg er med til familiedag, og når man ser alle produkterne, forstår man bedre sammenhængen, når Daniel forklarer om sit arbejde, siger far Leif Jensen, der bor i Bramming.

Mor Sonja Jensen roser arrangørerne for at sørge for, at der er medarbejdere til at fortælle om produkterne og fremstillingen af dem, og at der er videoer og plancher til at understøtte budskaberne. Kæresten Dennis Hansen arbejder som tekniker på Tyra Vest, så han kender i forvejen til Vikings redningsdragter. Ida på 12 havde også fornøjelse af besøget, hvor hun fik lov at se de mange forskellige dragter og lære om, hvordan de bliver produceret.

Annonce
Alle fik en dag ud af det, kunne Jane Kragh fra marketingafdelingen konstatere. Foruden egen afdeling havde hun aktiveret omkring 30 kolleger fra andre dele af virksomheden til at medvirke. Størst var opløbet ved opblæsningen af redningsflåder, som det ses på billedet, samt køen ved Slagter Theilgaards to pølsevogne uden for kantinen. Foto: Søren Nielsen.
Vikings administrerende direktør, Henrik Uhd Christensen, havde naturligvis også taget sin nærmeste familie med, og han var stolt over, at så mange medarbejdere og familiemedlemmer havde valgt at bruge nogle timer af deres søndag på Viking. Her er han i gang med at forklare om virksomhedens produkter. Foto: Søren Nielsen.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce