Annonce
Haderslev

84-årige Thomas fejrer 45 års jubilæum som buschauffør

Thomas Figge er gift med Ursula. Mens han stadig arbejder som afløser som buschauffør, så er hun frivillig hos Kirkens Korshær. Foto: Jacob Schultz

Har man kørt med rutebil i Haderslev, så er det ikke usandsynligt, at det er Thomas Figge, der har siddet bag rattet. Den 8. februar har han været buschauffør i 45 år.

HADERSLEV: Spolebåndoptageren har stadig en plads i stuen hjemme hos Thomas Figge. Det samme har kasettebåndafspilleren, og han har såmænd også en CD-afspiller, som stadig bliver luftet engang i mellem.

- Det er en Tandberg, siger Thomas Figge og skruer op.

Højttalerne kvitterer med Abba og Creedence Clearwater Revival.

Thomas Figge er 84 år og fredag den 8. februar kan han fejre sit 45 års jubilæum som buschauffør. Han arbejder i dag for Tidebus, hvor han er afløser. Og selvom hustruen Ursula gik på efterløn for mere end 20 år siden, så står det ikke ret højt på Thomas Figges ønskeseddel at vinke farvel til arbejdsmarkedet:

- Jeg bliver ved lige så længe, de vil ha' mig, siger Thomas Figge ved spisebordet over en kop kaffe.

Da han startede som buschauffør tilbage i 1974 var det DSB, der havde busserne. Siden har en håndfuld selskaber stået for driften af rutebilerne, mens Thomas Figge har holdt ved.

- Det er lidt op og ned, hvor meget jeg kører, siger han.

Den kommende jubilar arbejdede fuld til frem til omkring 2006, hvor han fik et opkald fra chefen:

- Han sagde, at han kunne se, at jeg var ved at være oppe i alderen - om jeg ikke kunne tænke mig at køre fast tirsdag og fredag, siger Thomas Figge.

Det takkede han ja til - og siden er han altså blevet afløser.

Annonce

Thomas Figge

Har fredag den 8. februar 45 års jubilæum som buschauffør. 1. maj har han været på arbejdsmarkedet i 70 år.

Han er gift med Ursula, far til to børn og bedstefar til fire.

Thomas Figge stryger gerne selv sine skjorter og er også ferm til at presse sine uniformsbukser. Foto: Jacob Schultz

En snak og en cigar

Thomas Figge nyder stadig kontakten med passagererne - selvom det ikke er helt som det var engang.

- Da jeg startede, var der kun en dør i bussen, siger han og fortsætter:

- Jeg havde en, som jeg altid samlede op mellem Christiansfeld og Taps. Han havde altid en cigar med til mig.

Siden er Rejsekortet kommet til - og det betyder, at kontakten med passagerne er blevet minimeret:

- Før var der mange, der sagde tak for turen. Nu vinker de mest og siger hej, siger han.

45 år bag rettet i forskellige busser har givet Thomas Figge mange oplevelser med på vejen.

Han husker stadig, da han under en kørsel kunne vinke til sin søn, der er fyldt 60, og dennes kollega.

- Kollegaen spurgte, hvem det var han vinkede til. Han sagde, at det var hans far, siger Thomas Figge og griner.

Det er nok de færreste over 60, der stadig har forældre på arbejdsmarkedet.

Hans børn kan ikke helt forstå, at han bliver ved med at arbejde:

- Men jeg kan slet ikke forestille mig, at jeg ikke skal, siger han.

Til maj er det også 70 år siden, at Thomas Figge kom ud og tjene. Siden da har han altid været i gang.

Selvom Thomas Figge til maj har været 70 år på arbejdsmarkedet, så har han ingen planer om at stoppe. Han siger selv, at han ikke kan forestille sig, at han ikke skal gå på arbejde længere. Foto: Jacob Schultz

Den dag i Hammelev

Inden Thomas Figge blev buschauffør arbejdede han først som chauffør hos Haderslev Dampvaskeri og siden som taxachauffør.

Han rejser sig og henter et par avisudklip fra november 1972.

Overskriften afslører, at den handler om en usædvanlig blodig dag i trafikken. En dag, som Thomas Figge stadig husker. Her var han ved at køre en gravid kvinde og dennes fem-årige søn til Vojens.

- Ude ved Hammelev - lige ved motorvejsbroen, der er der en bil, der kører frontalt ind i mig, fortæller han.

De to personer i den modkørende bil blev dræbt i ulykken, mens passagererne i Thomas Figges bil slipper uskadt.

- Jeg fik mine fortænder slået ud og begge knæ ødelagt, husker han.

Det var ikke kun ved Hammelev, at trafikken kostede menneskeliv den dag. Faktisk mistede 18 personer livet i trafikken i Danmark den dag.

- Det sidder stadig i mig, siger han.

Et stort havehjerte

Thomas Figge stryger selv sine skjorter og uniformsbukser, inden han sætter sig bag rattet. Og han bruger også gerne tid på at hugge brænde til brændeoven eller cykle sig en tur.

- Jeg er meget glad for, at der er kommet cykelsti helt til Aarøsund, siger Thomas Figge - selvom han ikke får den brugt helt så tit, som han gerne ville.

Men mest af alt, så kribler det allerede nu i hans fingre for at komme ud. Ud i haven:

- Jeg har et stort havehjerte. Vi har også køkkenhave - med kartofler, gulerødder, persille og rødbeder, siger han.

Og så er der også et enkelt æbletræ, som sørger for velsmagende æbler i sæsonen.

Men inden der igen kan høstes æbler, så skal Thomas Figge nyde formiddagskaffen sammen med sine kolleger i anledningen af sit 45 års jubilæum som buschauffør.

Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce