Annonce
Kolding

91 nye boliger er undervejs i Almind

Det er her i det røde område, Lunderskov Nybyg A/S vil lave en udstykning med 91 boliger af forskellig slags. Foto: Google Maps
Kolding Kommune baner vej for flere boliger i landsbyerne. Nu er nye udstykninger i Almind og Sdr. Stenderup på vej.

Kolding: Ikke færre end 91 boliger af forskellig slags er i støbeskeen i Almind, hvor Lunderskov Nybyg A/S er undervejs med en udstykning på begge sider af Vestergade op mod Stagebjergparken og Egevænget.

Kolding Kommune er netop gået i gang med at lave en lokalplan for den store udstykning, og ifølge tidsplanen skal et lokalplanforslag være klar til at blive sendt i offentlig høring i efteråret med henblik på at blive endeligt vedtaget af politikerne i december.

Derfor håber direktør Allan Phillipsen fra Lunderskov Nybyg A/S, som har option på at købe jorden, at de første byggerier kommer i gang næste forår.

- Der er selvfølgelig mange ting, der ikke er faldet helt på plads endnu. Men allerede nu bliver jeg kimet ned af folk, der gerne vil bo derude. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, siger Allan Phillipsen, som oplyser, at der bliver tale om både privat byggeri til udlejning og tæt-lavt byggeri med små haver samt parcelhusgrunde til salg. Noget af det vil Lunderskov Nybyg A/S selv opføre.

Hvordan tør du kaste dig ud i så stor en udstykning i Almind?

- Det er bare et rigtig fint område lige i udkanten af Kolding og tæt ved motorvejen og Kolding Storcenter. Og så er der et fantastisk sammenhold og en fantastisk skole i Alminde. Det vægter højst, kan jeg høre på de henvendelser, jeg får, fortæller Allan Phillpisen.

Udover udstykningen i Alminde har politikerne også netop sat gang i lokalplanarbejdet for en udstykning med 15-18 parcelhusgrunde øst for Moshusevej i Sdr. Stenderup.

Annonce

Hele kommunen

Så det er ikke kun i Kolding by, at byggeprojekterne står i kø.

- Det er et udtryk for, at vi mener, hvad vi siger, når vi siger, at vi vil udvikle hele kommunen. Og det er helt afgørende for vores landsbyer, at vi skaber de bedst mulige rammer for udvikling. Det kan vi blandt andet gøre ved at sikre mulighederne for nye boliger og dermed nye tilflyttere, forklarer Birgitte Kragh.

Byggegrundene i kommunens landsbyer har de senere år været særdeles eftertragtede og flere udstykninger er tæt på at være udsolgte, som f.eks. i Vester Nebel, Eltang og Viuf.

I alt har Kolding Kommune lige nu 43 parcelhusgrunde i kommunens landsbyer til salg. Den nyeste udstykning er det igangværende offentlige udbud af 12 byggegrunde på den nye Markvænget i Sdr. Bjert.

I løbet af efteråret er der et nyt udbud på vej i Ødis med 12 byggegrunde. Herudover bliver der i øjeblikket udarbejdet en ny lokalplan for en kommunal udstykning i Skanderup. Så også her er der nye kommunale byggegrunde på vej.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Billund

Gratis: Hyggeaften hos Hr. P

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Sydjylland

Små handelsskoler risikerer at miste udkantstilskud: Nu står flere til at gå i minus

Annonce