Annonce
Aabenraa

Aabenraa mangler flere millioner: Fire ud af fem bybusser nedlægges i weekenden

Fra 2020 bliver linje 1 den eneste bybus, der kører i weekenden. Arkivfoto: Jan Sternkopf
Der mangler cirka 4,5 millioner kroner til den kollektive bustrafik i 2020 og næsten lige så mange penge i de følgende år. En del af beløbet skal findes ved at nedlægge fire ud af fem bybuslinjer i weekenden.

Aabenraa: Det rammer dem, der kører med bybus i weekenden, at Aabenraa Kommune forventer stort minus på busdriften.

Forvaltningen har gjort op, at der kommer til at mangle godt 4,5 millioner kroner til den kollektive trafik næste år og over 4,3 millioner hvert af de følgende år.

Det skyldes blandt andet, at Sydtrafik tidligere har hævet prisen med 10 procent, og at en justering af folkeskolereformen har gjort skoledagene kortere for eleverne i indskolingen, så de nu skal køres tidligere hjem. Det betyder 2400 ekstra køreplantimer til cirka 1,2 millioner kroner.

De penge skal findes, og det skal de blandt andet ved at skære på bybuskørslen. Således har politikerne i teknik- og miljøudvalget besluttet at nedlægge weekendkørslen for fire ud af kommunens fem bybusser. Udvalgsformand Arne Leyh Petersen (DF) kalder det et valg mellem pest eller kolera.

- Men vi har desværre været nødt til at lave en benhård prioritering. Vi har valgt weekendkørslen, så det trods alt ikke går ud over folks kørsel til arbejde, siger han.

Annonce

Vi ved jo godt, at uanset hvor vi ville skære, ville det gå ud over nogle borgere.

Udvalgsformand Arne Leyh Petersen

Det vil ramme nogen

Konkret er der tale om linjerne 2 (Busstationen - Rødekro), 3 (Busstationen - Barsmark - Løjt Kirkeby), 4 (Busstationen - Stegholt - Kallemosen - Rådhuset) og 5 (Busstationen - Tøndervej), der altså ikke kører i weekenderne fra næste år.

Linje 1 bevares, fordi det er den mest brugte bybus, og fordi den kører forbi boligområdet Høje Kolstrup - hvor der er potentielt mange passagerer - og omkring sygehuset. Med linje 1 bevares også forbindelsen mellem Aabenraa Busstation og Rødekro Station, pointerer forvaltningen.

- Men vi ved jo godt, at uanset hvor vi ville skære, ville det gå ud over nogle borgere, siger Arne Leyh Petersen.

Den nedlagte buskørsel kommer til at berøre skønsvis 1000 passagerer hver weekend og sparer kommunen for cirka 1,3 millioner kroner.

Det er værre end som så

Beslutningen om at skære i weekendkørslen blev faktisk allerede truffet i sommer, hvor forventningen var, at hullet kunne lukkes alene med den manøvre. Men det viser sig, at det er større, end man troede, nemlig de førnævnte 4,5 millioner kroner. Det betyder, at der skal findes yderligere 3,2 millioner kroner.

- I foråret havde vi ikke set det her komme, men det er blevet klart for os, at situationen er værre end som så. Det er nogle store beløb, der skal findes, siger Arne Leyh Petersen.

De første 600.000 kroner kan man overføre fra kontoen til kollektiv trafik, fordi man har brugt færre penge end budgetteret i år. Med hensyn til de sidste 2,6 millioner kroner beder teknik- og miljøudvalget om hjælp fra økonomiudvalget.

- Vi vil gerne have, at økonomiudvalget drøfter det og ser, om de ikke kan findes et andet sted på kommunens budget, siger Arne Leyh Petersen.

- Det er udefrakommende ting, der gør, at vi mangler de her penge, og det er ikke noget, vi som udvalg har indflydelse på. Men vi står tilbage med regningen. Derfor beder vi økonomiudvalget kigge på det, for vi synes, vi har ydet vores bidrag ved at nedlægge busafgange, supplerer næstformand i udvalget, Kurt Andresen (SP).

Fra 2021 og frem får udvalget brug for cirka tre millioner kroner om året, når serviceforringelserne på buskørslen er trukket fra. Her indstiller udvalget, at de skal findes i forbindelse med budgetforhandlingerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Når de yngste skoleelever må vente urimeligt længe på bussen

Det skulle være så godt alt sammen, da den tidligere regering tilbage i begyndelsen af året foretog en justering på folkeskoleområdet sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre. Justeringen handlede blandt andet om at gøre skoledagen kortere for eleverne i indskolingen – altså på klassetrinene 0. – 3.-klasse. Med aftalen blev partierne på Borgen enige om at skære to timer og et kvarter af skoleugen for eleverne, der er i alderen fra seks til ni år. Med den kortere skoleuge blev der skabt mere frihed og også større faglighed. Lød det fra politikerne. For nogle elever rundt på en del af Vejen Kommunes folkeskoler er det dog så som så med de gode intentioner. I hvert fald halter det noget, når det gælder friheden, som vi beskriver på forsiden af denne sektion. Virkeligheden på mange skoler er blevet en helt anden. For det kan godt være, at flere af skoledagene er blevet kortere. Men det er i hvert fald ikke ensbetydende med, at eleverne så også kan nyde friheden – slet ikke hjemme. Et sted mellem 40 og 70 skoleelever rundt i kommunen kan nemlig slet ikke komme hjem, når det ringer ud ved 13.15-tiden. De må i stedet vente helt op til en time på, at bussen ruller op foran deres skole. Og med en vis transporttid er nogle af eleverne klar til at stille skoletasken hjemme i privaten lidt før klokken 15 – altså en time og tre kvarter senere. - Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt. Jeg mener, at busafgangene bør tilpasses skolens ringetider, lød det fra det socialdemokratiske byrådsmedlem, Elin Winther, på byrådsmødet tidligere på ugen. Og S-politikeren har en pointe. Rigtig mange politikere fik via de nyinstallerede mikrofoner i den nye byrådssal tildelt ordet. Og selv om der var forståelse for problematikken med ventetiden, så besluttede et stort flertal, at der ikke bliver ændret på forholdene. Dels fordi det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at ændre på bustiderne, og dels fordi det vil koste Vejen Kommune omkring 900.000 kroner årligt at tilpasse busserne de ringetider, som der er på de pågældende skoler. Flertallet har talt. Og sådan er demokratiets spilleregler. Men det rokker ikke ved, at Udvalget for skoler og børn med rimelighed godt kan kigge på problematikken engang til. Altså en ommer. Er der da virkelig ingen mulighed for at foretage et eller andet indgreb, der kan løse op for den urimelighed, som disse skoleelever oplever? Indrømmet; Nu er det ikke sådan, at de oplagte svar bare blæser i vinden. Men ventetiden synes altså at være for lang for disse seks til niårige. Intentionerne i justeringerne på folkeskoleområdet var i hvert fald en ganske anden. GOD 3. SØNDAG i advent

Annonce