Annonce
Indland

Advokat: Færre skilsmisser kan skyldes nye regler

Jaime Saldarriaga/Reuters
Færre skilsmisser handler mere om talteknik end lykkelige ægteskaber, siger familieretsadvokat.

En del af forklaringen på, at 30 procent færre blev skilt i 2019, kan være, at mange i stedet har søgt om at blive separeret. Det mener Anne Broksø, der er formand for Danske Familieadvokater.

Annonce

Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af skilsmisser faldt med cirka 4500 til 10.500 i 2019.

Og en del af forklaringen kan lægge i en ny regel om en såkaldt refleksionsperiode, som trådte i kraft 1. april 2019. Her kræves det, at par med børn tager tre måneder, hvor de blandt andet reflekterer over, hvad en skilsmisse gør ved børnene.

Derfor rådgiver mange skilsmisseadvokater, heriblandt Anne Broksø, par, der ønsker at komme videre med deres liv hver for sig, til at blive separeret i stedet.

Men hvis parrene gør det, forsvinder de ud af Danmarks Statistiks tal, fordi de ikke formelt er blevet skilt.

- Fordelen ved at tage en separation er, at man undgår at tage den såkaldte refleksionsperiode, siger hun.

- Hvis man søger om skilsmisse og har børn under 18 år, så ryger ind man i refleksionsperioden. Det gør, at der går mange måneder, før man bliver skilt.

- Hvis man i stedet søger om separation, kan man blive separeret med det samme, også selv om man har små børn.

Separationen betyder, at det, der kaldes retsvirkningerne af et ægteskab, ophører. Ligesom ved en skilsmisse. En retsvirkning af et ægteskab er eksempelvis, at man har underholdspligt - altså pligt til at forsørge hinanden.

Når man har været separeret i seks måneder, kan man blive skilt uden refleksionsperiode.

Derfor kan man groft sagt få skilsmissen i praksis uden at gå gennem flere måneders forløb først.

- Det vil langt de fleste foretrække. For når de går fra hinanden, vil de gerne have, at retsvirkningerne af ægteskabet ophører, siger Anne Broksø.

Hun medgiver, at Danmarks Statistiks tal viser et fald i antallet af skilsmisser før 1. april, og at de nye regler derfor er en del af forklaringen.

Af Danmarks Statistiks tal kan man ikke læse, hvor mange der er blevet separeret i 2019. De tal har Familieretshuset, og det har indtil videre fremlagt tal til og med 2018.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding

Efter oversvømmelser: Central gade midt i Kolding åbner igen

Annonce