Annonce
Biler

Afdæmpet bilsalg i april efter heftig marts

Den nye Ford Focus, som netop er lanceret i den halvøje Active-version, er den mest solgte bil i april. Foto: Jens Overgaard
Salget af nye biler dykkede i april. Den nye Ford Focus blev den mest solgte model.

Foråret har budt på bølgeskvulp af de helt store på bilsalgsfronten. Her landede salget i april på 16.183 biler, hvilket er omkring 2500 under samme måned i fjor. Men der er en forklaring.

Marts var med et salg på et pænt stykke over 26.000 biler nemlig den største nogensinde. Her blev det ekstraordinært store salg drevet af de bebudede prisstigninger, efter bilerne var beregnet med den nye WLTP-norm for brændstof. De stigninger blev dog afblæst efter en politisk aftale i 11. time, men markedet må siges at være mættet for en stund.

Annonce

Bilsalget i april

1. Ford Focus: 553

2. Citroën C3: 525

3. Skoda Octavia: 525

4.VW Polo: 497

5. Nissan Qashqai: 420

6. Skoda Fabia: 411

7. VW Golf: 367

8. Renault Clio: 318

9. Peugeot 208: 313

10. Mercedes C-Klasse: 303

11. Toyota Yaris: 303

12. VW Passat: 288

13. VW T-Roc: 288

14. Toyota Aygo: 282

15. VW Touran: 277

16. Skoda Citigo: 264

17. Ford Fiesta: 255

18. Audi A3: 247

19. Citroen C1: 221

20. VW Up: 220

Kilde: De Danske Bilimportører

Tilfreds med salg

Gunni Mikkelsen, som er direktør for De Danske Bilimportører, har taget den meget positive kasket på i en kommentar til salget, hvor han sammenligner årets første fire måneder sammenlagt med samme periode i fjor.

- Vi kan konkludere, at salget fortsat er på et ganske højt og på et meget tilfredsstillende niveau. Aprils personbilsalg har givetvis været præget af påsken samt det forhold, at måneden før var rekordagtig høj. Men hvis vi blot sammenligner de seneste fire måneder med samme periode sidste år, er vi fuldstændig på højde med 2018 og endda en knap ni procent over, siger Gunni Mikkelsen.

Toppen af aprils bestsellere bærer dog også præg af, at det er en måned, som er usædvanlig. Her ligger Ford Focus nummer et, fulgt af Citroën C3 og Skoda Octavia. Mens ellers normale bestsellere som Nissan Qashqai, Peugeot 208 og Toyota Yaris er skubbet langt ned ad listen.

Det er dog også med et mere beskedent antal, som Ford Focus besætter førstepladsen med 553 biler på. Det var et antal, der for eksempel i en måned som januar, hvor Peugeot 208 på førstepladsen solgte 978 biler, rakte til cirka en fjerdeplads.

Når det er sagt, skal man ikke underkende den nye Ford Focus, der for kort tid siden er lanceret i såvel en stationcar-version som den nye halvhøje Active-model. Focus, som blev valgt af de danske motorjournalister som Årets Bil 2019, byder nemlig på et meget bredt og veludstyret modelprogram til rimelige priser.

Kampagne-tilbud

Citroën C3 klarer sig også godt takket være kampagnetilbud på modeller, der har pænt med udstyr, mens Skoda også gør en indsats for Octavia. En klassiker som VW Golf hænger stadig på midt i feltet, selv om en ny model vises senere på året.

I det hele taget er VW godt med over hele linjen, også i en tyndere måned som april, hvor tidligere tiders bestseller, VW Up, dog er røget ned i bunden på en 20.-plads.

De andre mikrobiler, Toyota Aygo og Citroën C1, er dog også langt nede på listen. I det hele taget lå feltet tæt på de første pladser af top-20, hvor hele tre bilmodeller, som noget helt usædvanligt, havde nøjagtigt ens antal indregistreringer.

De endelige tal i opgørelsen fra De Danske Bilimportører skal dog - som sædvanligt - altid tages med et gran salt.

Elbilerne holdt dampen oppe i april med 458 styk, mens plug-in-hybriderne mistede noget af pusten og kom ud på vejene i et antal af 170 eksemplarer.

Citroën C3 holder sig i toppen og sælger pænt, bl.a. på grund af kampagnetilbud. Foto: Christian Schacht
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Johannes leder efter Mohamed i Ribe

Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Varde

Købmand berørt over sur smiley: Der var ingen fare for fødevaresikkerheden

Annonce