Annonce
Debat

Als-Fyn broen bør være en realitet om ti år

Læserbrev: En fast forbindelse mellem Als og Fyn har længe været i tankerne, og der er foretaget adskillige undersøgelser af både offentlige og private initiativer som viser, at det kan give god mening at lave en fast forbindelse over sundet. Men desværre er der for tiden i Danmark, uanset hvilket infrastrukturprojekt, der tales om, ingen penge til infrastrukturen. Det er dybt beklageligt, at vi i Danmark er kommet så langt bagud og ikke har taget højde for investeringer i infrastrukturen, som er en samfundsmæssig værdiskabelse.

Når der så tales om OPP-projekter i infrastruktur, som her i JydskeVestkysten søndag for en fast forbindelse Als-Fyn, så er det beskæmmende, at det med det samme bliver skudt ned af professor Mogens Fosgerau. Men os, der kender Mogens Fosgerau, er ikke forbavset over hans holdning til OPP-projekter. Det er ikke første gang han taler imod sådanne investeringer. Det er muligt, at staten kan låne og finansiere billigere end OPP-projekter. Det er det politikerne forholder sig til, og nu også Mogens Fosgerau.

Hvad hjælper det hele, når staten ikke formår at skaffe midler til vigtige infrastrukturprojekter, så glemmer man at tage med i kalkulationerne og beregningerne, hvad det koster erhvervslivet, hvor der mangler infrastrukturløsninger for at få produkterne frem til kunderne. Det næste er, at der er mangel på arbejdskraft overalt i Danmark, og for at få en fleksibel arbejdskraft, så er pendling et væsentligt element, og her kommer så igen infrastrukturens vigtighed på tale. Derfor har jeg tidligere, og gør det endnu engang opfordret af såvel professorer som politikere til at tage et bredere syn på investeringerne i infrastruktur, og ligeledes indkalkulere industrien, pendling, turisme, alle de faktorer er så afhængige af en optimal infrastruktur, så jeg er overbevist om, at når disse forhold indregnes, så vil det langt opveje den ene eller 1,5 procent, som staten påberåber sig kan finansiere infrastrukturprojekter billigere end OPP-projekter. Vi så det tydeligt med OPP-projektet på motorvejen mellem Aabenraa og Sønderborg, som både blev billigere, var hurtigere færdig og dermed en gevinst for erhvervslivet, pendling, ja for hele området her i det sønderjyske.

Så jeg håber, at sund fornuft og god kalkulation vil gøre, at der hvor staten ikke umiddelbart kan bidrage til finansiering, at man da accepterer OPP-projekter.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce