Annonce
Esbjerg

Alt for høj fart ud til Kammerslusen: Nu skal cyklisterne køre mere sikkert

Bjerrumvej mod Kammerslusen bliver til 2 minus 1-vej. Foto: Lars Fahrendorff
Bedre forhold for cyklister på Bjerrumvej mod Kammerslusen skal løses med en såkaldt 2 minus 1-vej. Det er politikere og lokalråd enige om. Men hvor bliver den af, spørger lokalrådet
Annonce

Ribe: Bjerrumvej skal laves om en til en 2 minus 1-vej. Det har politikerne i Esbjerg Kommune afsat penge til.

Men mere er der ikke sket.

- Vi ved ikke, hvorfor der ikke sker noget derude. Vi har også talt om, at der er gået lang tid siden, vi blev enige med politikerne om, at der skulle indføres en 2 minus 1-vej, siger formand for Lokalråd Ribe Midt, Niels Frederiksen.

En 2 minus 1-vej er en vej, der med streger opdeles i en bred kørebane på midten til biler og to smallere kørespor til cykler på begge sider af midtersporet. Bilerne kan kun passere hinanden ved at overskride linjerne. Erfaringer viser, at det bringer farten ned hos bilerne og får dem til at tage mere hensyn til de bløde trafikanter.

Niels Frederiksen tilføjer, at der gennem flere år har været en øget cykeltrafik til slusen, det gælder især også cykelturister. Samtidig er der øget biltrafik.

- Og de kører bare alt for stærkt. Det er utrygt for cyklisterne. Der bor også en del mennesker langs Bjerrumvej, som føler sig generet af den høje fart. Derfor håber vi, at 60 kilometer i timen og nogle steder kun 40 kilometer i timen bliver grænsen med den nye vejløsning, siger Niels Frederiksen.

Han tilføjer, at der med udsigt til en autocamperplads ved Restaurant Kammerslusen vil komme flere autocampere på strækningen.

2 minus 1 vej, som den ser ud på Erlevvej ved Haderslev. Foto: Syd- og Sønderjyllands Politi
Annonce

Formand undrer sig også

Søren Heide Lambertsen (V), formand for Udvalget for Trafik og By i Esbjerg Kommune, oplyser, at sagen er sat på budgettet for 2021, og derfor kan arbejdet først udføres næste år.

- Desuden har forvaltningen bedt Rambøl om at se på sagen, så der ligger den lige nu. Rambøl har erfaring med den slags trafikale løsninger og skal blandt komme med et oplæg til, hvordan hastigheden skal være på de enkelte dele af strækningen, forklarer Søren Heide Lambertsen.

Han tilføjer, at ham bekendt må den øvre hastighed ikke være over 60 kilometer i timen på en 2 minus 1-vej. Men der kan være steder, hvor den skal længere ned.

JydskeVestkysten har talt med en række af beboerne langs vejen, der alle fortæller, at hastigheden især om sommeren kan være voldsomt høj. Også mange motorcykler kører meget stærkt ud ad vejen.

Etableringen vil, ifølge et overslag fra forvaltningen, koste 122.000 kr. for skiltning og opstribning.

2 minus 1-vej

På en 2 minus 1 vej er der lavet ekstra plads til fodgængere og cyklister, så det er mere trygt for de bløde trafikanter at færdes på vejen. Vejene giver dermed en bedre oplevelse for mange fodgængere og cyklister, der undgår smalle landeveje, tæt på biler i høj fart.

En tredjedel af alle landets kommuner har anlagt minimum én 2 minus 1 vej.

kilde: Vejdirektoratet

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Efter fund af britisk mutation: Hel landsby forbereder sig på test

Kolding

Budgetaftale sikrer 46,4 millioner kroner til kæmpe vejanlæg ved Tankedalsvej

Annonce