Annoncørbetalt indhold

Alt man skal vide om grafisk facilitering ikoner

Annonce

Dette indhold er sponsoreret

Du har helt sikkert hørt om grafisk facilitering eller visuel facilitering, som det efterhånden ofte kaldes. Med hvad er det? Hvad skal jeg bruge det til? Og hvad har det overhovedet med ikoner at gøre?

Hvad er det?

Grafisk facilitering er et testet og internationalt anerkendt værktøj. Det bruges til at formidle forskellige former for indhold – ofte ret komplekst indhold som strategier, processer eller visioner – på en visuel overskuelig måde, som går indholdet forståeligt og let at genfortælle. Og visuel facilitering bruges i mange globale virksomheder inden for alle typer brancher. Grafisk facilitering ikoner anvendes til lignende kommunikation.

Hvad kan jeg bruge det til?

Hvis du arbejder du med virksomhedsstrategier, change management og innovation - eller skal formidle indhold fra større projekter til mange mennesker, så ved du, at det kræver stort overblik, gode analyser og gennemtænkte processer at nå i mål. Og her kan grafisk facilitering hjælpe dig.

Fordi en erfaren visuel facilitator, kan ret hurtigt udarbejde gode skitser, som hjælper på forståelsen af og overblikket over, hvordan komplekse (og mange) emner hænger sammen. Samtidig kan en grafisk facilitator visualiserer, hvordan de emner og problematikker relaterer sig til hinanden og en overordnet problematik – og dermed også vise, hvordan f.eks. forskellige aktører, teams eller afdelinger er afhængige af hinanden internt og eksternt. Netop derfor tyer så mange virksomheder til visualisering som en essentiel del af værktøjskassen.

Hvad med ikoner?

Den oprindelige idé og teknik med grafisk visualisering bygger på, at du via ret simple ikoner og simple tegninger kan formidle komplekst indhold. Og det er ganske rigtigt helt essentielt for en professionel visuel facilitator at opbygge et omfattende bibliotek af brugbare og let forståelige ikoner – som man kender på rygraden. Det er lidt ligesom at spille klaver og øve skalaer. Men nu ved vi jo alle sammen, at du ikke bliver jazz pianist ved KUN at øve skalaer.

På samme måde er det med visualisering. For den hellige gral er ikke velforvaret, hvis du i dit visuelle sprog UDELUKKENDE bruger (simple) ikoner. Hvis dine ikoner og dit ikon bibliotek bliver for rigidt og stringent, så holder det op med at være intuitivt at afkode og forstå.

Træn dine EGNE ikoner

Derfor handler det som grafisk facilitator naturligvis også om at opøve en stor variation i sit visuelle bibliotek. Det er lidt ligesom at lære et nyt sprog. Du skal lære de gængse udtryk og sætninger, men du skal også kunne skabe og sammensætte dine egne (visuelle) ord. For hvis du kun kan tale brudstykker fransk, så kan du måske godt bestille en fadøl og et glas vin på en restaurant i Paris – men tegne en hel strategi? Nej vel!

Det handler altså også om, at når virkeligheden banker på døren, hvordan tegner du så alle de sexede (og ofte meget diffuse) strategi-udtryk som nutidens virksomhedsstrategier er bygget op omkring? Eller meget branche-specifikke processer eller produkter? Hvordan tegner du f.eks. ”big data content”, ”re-targeting”, ”deep-dive”, ”kerne kompetence” eller ”must-win battles”? Det afhænger fuldstændig af, hvem du er som virksomhed og hvad du laver!

For alle de smarte buzz words har forskellig betydning – og ser forskellig ud - alt efter, hvilken branche, du er i. Og er afhængig af, hvordan din virksomhedskultur er. Først når du tilpasser dine ikoner og dit visuelle bibliotek til din virksomhed, kontekst og situation, bliver visualiseringen (og dine ikoner og kommunikation) i sandhed værdiskabende!

Tænk i billeder

Hurtige skitser og tegninger kan hjælpe vores hjerner til at tænke anderledes – og i nye baner – og lave nye koblinger. I arbejdet med proces-facilitering bruger vi derfor visualiseringer og tegninger til at drive en dialog – til at tænke nyt – og videre end medarbejderne har for vane at gøre.

En god visuel facilitator er god til at LYTTE – og derefter koble velkendte symboler og ikoner og sætte dem sammen på en ny og spændende måde, så de bliver til en ny helhed og et nyt visuelt udtryk inden for en specifik branche eller en bestemt virksomhed.

For alle virksomheder har et bestemt internt sprog, en specifik kultur, fagspecifikke udtryk – og noget, som er unikt for den virksomhed eller branche. Og det skal du også kunne formidle i din visualisering. Ellers resonerer dit visuelle sprog ikke med din modtagergrupper.

Dette indhold er sponsoreret

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.