Annonce
forside

Alvorlig beslutning at lukke Kolding Havn med spinkelt grundlag

Læserbrev: Det var med stor beklagelse, at vi i fødevareerhvervet modtog nyheden om, at Kolding Erhvervshavn skal lukke.

I Landbrug & Fødevarer anser vi selve forløbet op til beslutningen i Kolding Byråd for kritisabel. Signalforvirringen har været stor, og det siger sig selv, at vores virksomheder, der driver erhverv på havnen, sidder tilbage med stor forundring over processen.

Derfor har Landbrug & Fødevarer søgt aktindsigt hos Kolding Kommune flere gange. De viser med al tydelighed, at afgørelsen er truffet med stort hastværk og på et spinkelt grundlag. Der er simpelthen ikke udarbejdet nogen form for juridisk analyse bag beslutningen.

Det er meget alvorligt, at byrådet uden inddragelse af erhvervslivet beslutter at opsige erhvervslejemålene i Kolding Erhvervshavn.

Virksomhederne er bragt i en meget usikker situation. De mister investeringer, vækst og må nedlægge produktionsarbejdspladser, fordi de afskæres fra at fortsætte deres drift i Kolding.

Det er ganske enkelt ikke rimeligt.

Der er tale om et vigtigt knudepunkt i dansk infrastruktur, som har en betydning, der rækker langt ud over Kolding Kommune.

Det giver dybe panderynker for den danske havneinfrastrukturs fremtid, at et byråd fra den ene dag til den anden træffer en beslutning om at nedlægge en havn. Havneinfrastrukturen er vigtig, idet havnene har stor betydning for fødevarevirksomhedernes eksport, import og drift.

Det er mit håb, at man fra landspolitisk side vil involvere sig i den danske havneinfrastruktur og udpege de havne, som er vitale for vores eksport og forsyningssikkerhed.

Man kunne passende starte med Kolding Erhvervshavn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Annonce