Annonce
Erhverv

Amerikansk cigartrang øger salget hos dansk tobakskompagni

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Scandinavian Tobacco Group købte sidste år amerikansk selskab. Det har sendt selskabet salg op.

Scandinavian Tobacco Group (STG) øgede salget med 14 procent i første kvartal.

Særligt opkøbet af amerikanske Thompson Cigars trak op. Samlet endte salget på 1,46 milliarder kroner i første kvartal.

Det viser regnskabet fra STG, der er kendt for cigarer og pibetobak.

Thompson Cigars er en netbaseret forhandler af cigarer. STG betalte 400 millioner kroner for handlen. Den blev lukket i april 2018.

Opkøbet har sammen med medvind fra en stigende dollarkurs trukket salget op.

Hvis man tager de to forhold ud af ligningen, er salget derimod faldet med knap to procent.

På ledelsesgangen er der tilfredshed med årets første tre måneder. Sådan lyder det fra topchef Niels Frederiksen.

- Vores håndrullede cigarer klarer sig fortsat godt i Nordamerika, og i Frankrig har genopretningsplanen for vores forretning inden for maskinfremstillede cigarer skabt lovende resultater, siger han i en kommentar til regnskabet.

STG har også øget overskuddet en anelse i første kvartal, hvor selskabet tjente 93 millioner kroner. Det er fem millioner kroner mere end året før.

Resultatet er trukket ned af, at der har været en række omkostninger til fusionen med Thompson Cigars.

Topchef Niels Frederiksen fremhæver i regnskabet, at selskabet er på rette vej med en større spareplan.

Den blev lanceret sidste år og skar blandt andet 120 stillinger. Spareplanen skal skære 250 millioner kroner af udgifterne frem mod 2021.

Scandinavian Tobacco Group er en af verdens førende producenter af cigarer og traditionel pibetobak.

Hvert år fremstiller og sælger koncernen tre milliarder cigarer.

Desuden fremstiller selskabet over 5000 ton pibetobak og finskåren tobak.

STG har mere end 200 mærker i sortimentet. Selskabet har 7300 ansatte på verdensplan.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce