Annonce
Udland

Analysefirma sætter fingeren på Apples ømme punkt

Apples iPhone-salg skrumpede med en femtedel i Kina i fjerde kvartal 2018. Lokalrivalen Huawei stormer frem.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Apples salg af iPhones i Kina havde det svært i slutningen af 2018.

Hvor stor nedgangen var, holder det amerikanske selskab for sig selv.

Men ifølge det anerkendte analysefirma IDC var nedgangen på næsten 20 procent i fjerde kvartal sammenlignet med samme kvartal i 2017.

Samtidig øgede Apples store kinesiske rival, Huawei, sit salg af smartphones på hjemmemarkedet med 23 procent i de tre måneder.

Rapporten fra IDC er den første til at sætte præcise tal på Apples vigende salg i Kina.

I begyndelsen af januar nedjusterede Apple sit skøn for omsætningen i det sidste kvartal af 2018. Den ændrede prognose blev begrundet med et "afdæmpet salg" i netop Kina.

- Vi mener, at økonomien i Kina er blevet hårdt ramt af toldgnidningerne med USA, skrev Apples topchef, Tim Cook, i et brev til investorerne.

Udmeldingen udløste det største kursfald for Apple i syv år på Wall Street.

Apple er fra og med i år gået bort fra at oplyse de præcise salgstal i kvartalsregnskaber for selskabets enkelte produkter.

Ændringen er af visse analytikere blevet set som et tegn på, at vinden er ved at gå ud af sejlene for den succesrige iPhone, har finansmedier tidligere berettet.

Tallene i rapporten fra IDC viser et fald i Apples salg på 19,9 procent, mens Huaweis voksede med 23,3 procent.

Apples markedsandel for smartphones i Kina er ifølge IDC dermed reduceret til 11,5 procent fra 12,9 procent et år tidligere.

Tidligere i februar viste en rapport fra det Hongkong-baserede Counterpoint - der i lighed med IDC er en ofte benyttet kilde for nyheder om teleindustrien - at Apple også har det vanskeligt i Indien.

I fjerde kvartal skrumpede iPhone-salget med 25 procent ifølge Counterpoint. Apples styksalg i Indien for hele 2018 faldt til 1,7 millioner iPhones fra 3,2 millioner i 2017.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce