Annonce
Erhverv

Analytiker: SAS ser overraskende dystert på fremtiden

Luftfartsselskabet SAS' udmeldinger for fremtiden er mere dystre, end man kunne have forventet, vurderer analytiker.

Sydbanks analytiker mener, at SAS har leveret et flot resultat. Udmeldinger om fremtiden overrasker ham dog.

Luftfartsselskabet SAS' udmeldinger for fremtiden er mere dystre, end man kunne have forventet.

Det mener Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, efter at SAS tirsdag har offentliggjort sit årsregnskab.

Her præsenterede SAS et fornuftigt resultat med et milliardoverskud. Men høje brændstofpriser kan give udfordringer fremadrettet, lyder det fra selskabet.

- Jeg må sige, at SAS er mere forsigtige og defensive, end jeg havde regnet med, siger Jacob Pedersen.

SAS sætter ikke tal på det ventede resultat for næste år, men fortæller alene, at der ventes et "positivt" resultat.

- Når jeg sidder med tallene og regneark og lægger det hele sammen, så ser jeg ikke et så kæmpestort indtjeningsfald, som SAS' prognose kan indikere, lyder det fra aktieanalysechefen.

SAS meddelte tidligere, at regningen for brændstof i 2019 vil stige med mellem 1,5-2 milliarder svenske kroner.

Det skyldes de stigende oliepriser i 2018, på trods af at priserne er faldet markant den seneste måned.

Jacob Pedersen forventer ikke, at udviklingen kommer til at betyde de store prisændringer for SAS' kunder.

- Det kræver naturligvis, at brændstofpriserne er, hvor de er nu. Men hvis vi kommer op på et højere niveau end for en måned siden, kan kunderne komme til at æde regningen.

- Det er i hvert fald det, som de store selskaber lægger op til, siger han.

I regnskabet oplyser SAS, at man leverede en omsætning på 44,7 milliarder svenske kroner, svarende til 32,6 milliarder danske kroner.

Det er til sammenligning omkring cirka to milliarder svenske kroner mere end sidste år. På bundlinjen kan selskabet glæde sig over et plus på 2 milliarder svenske kroner. Sidste år lød resultatet på 1,7 milliarder svenske kroner.

- Det er et stærkt resultat, som er med til at understrege, at SAS har lagt krisen bag sig, siger Jacob Pedersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce