Annonce
Udland

Analytikere: Handelskrigen har lange udsigter trods aftale

Nicolas Asfouri/Ritzau Scanpix
Onsdagens aftale mellem USA og Kina er positiv, men den er kun et skridt på en længere vej, mener analytikere.

Onsdag eftermiddag ventes USA og Kina at underskrive en handelsaftale, som kan blive første skridt mod en afslutning på de to landes handelskrig.

Udsigterne for en endelig afslutning på handelskrigen, som har stået på i mere end et år, er dog stadig lange på trods af aftalen. Det vurderer flere analytikere.

- Jeg betragter det her, som at man er kommet over den første forhindring, men at der stadig er lang vej til målet, siger Kim Fæster, chefanalytiker i Jyske Bank.

Allerede nu kender man til flere af elementerne i den handelsaftale, som bliver underskrevet senere onsdag.

De vigtigste punkter i aftalen er, at Kina kommer til at øge indkøbet af amerikanske produkter med omkring 200 milliarder dollar, mens USA sænker nogle af de toldsatser, der allerede er indført eller har været planlagt.

Ifølge Kim Fæster er det punkter, som har været nemme at forhandle om, da de allerede i noget tid har ligget på de to landes forhandlingsbord.

- De punkter er så blevet lagt ned i den her første delaftale.

- Tilbage ligger der en del store knaster, og der er ikke nogen tvivl om, at det bliver meget mere vanskeligt at få aftaler om de sidste store knaster.

- Så jeg tror, at den her handelskrig kommer til at fortsætte i en eller anden form i de næste år, siger Kim Fæster.

Samme vurdering har Allan von Mehren, analytiker i Danske Bank.

Ligesom sin kollega ser han det som positivt, at det trods alt er lykkedes at lave en første delaftale på vejen mod en afslutning på handelskrigen.

For bare tre til seks måneder siden så situationen nemlig anderledes kritisk ud.

- På det tidspunkt var der frygt for, at handelskrigen ville udvikle sig endnu mere, at der ville komme endnu mere told på kinesiske varer, og at det potentielt ville kunne sætte hele verdensøkonomien i recession.

- Når det så nu er lykkedes at lave en delaftale for at undgå en optrapning af konflikten, så er det et positivt skridt, siger Allan von Mehren.

Ifølge ham kan onsdagens aftale få betydning for, om USA og Kina vil kunne blive enige om yderligere aftaler.

Det kommer blandt andet til at afhænge af, om Kina kommer til at leve op til aftalen, eller om USA mener, at Kina lever op til aftalen.

- Så det er ikke sådan, at al usikkerhed er væk nu.

- Men jeg synes, der er blevet taget et vigtigt skridt væk fra den afgrund, vi står ved, hvis handelskrigen eskalerer voldsomt, siger Allan von Mehren.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce