Annonce
Sønderborg

André deler gerne sin portvin og viden med andre

André Sørensen har i den grad udviklet sin smag for og interesse i portvin, siden han for syv år siden købte sin første flaske. Nu har han stiftet Sønderborg Portvinsklub.Foto: Timo Battefeld
André Sørensen købte sin første flaske portvin for syv år siden for at have noget andet med til en vinsmagning med vennerne. I dag er han vidende portvinsentusiast med hang til den portugisiske hedvin og vil dele med andre i nystiftede Sønderborg Portvinsklub.

Sønderborg: "Portvin eller sherry?". De fleste kender valgmuligheden, når desserten kommer efter suppen og stegen i det lokale forsamlingshus. Men valget er nu ikke helt så enkelt - og slet ikke, når man har forelsket sig i førstnævnte hedvinstype.

Det har André Sørensen, der i sit daglige virke som kvalitetsingeniør hos Danfoss i Gråsten ikke har så forfærdelig meget med den portugisiske vin at gøre. Men han ved til gengæld også, hvad der er af kvalitet i hedvinen fra området omkring Douro-floden i det nordlige Portugal.

Annonce

Portvin

Portvin - på portugisisk "Vinho do Porto" - fremstilles af druer fra et af verdens ældste vinområder omkring Douro-floden i det nordlige Portugal.

Grundportvinen er sød med 19-20 procent alkohol svarende til den danske afgiftsbetegnelse hedvin. Der produceres mindre hvid end rød portvin, og de findes som tør til meget sød.

Lagringen afgør typen af rød portvin med betegnelserne: "vintage", "LBV - late bottled vintage", "colheita", "ruby" eller "tawny". Farven angiver vinens type.

Portvinsinstituttet har afdelinger i Oporto og Lisboa, hvor al portvin skal prøvesmages og godkendes.

Læs mere på: portvin.dk

Du kan tilmelde dig portvinsmagningen 23. november i Sønderborg eller Sønderborg Portvinsklub på mailen: sonderborgportvinsklub@gmail.com. Her kan du også stille spørgsmål til André Sørensen.

Første flaske

- Jeg købte min første flaske portvin - en vintage årgang 1982 - for omkring syv år siden. Jeg ville gerne have noget lidt andet med til en vinsmagning hos nogle venner, forklarer 39-årige André Sørensen om det, der er blevet begyndelsen til en stor interesse for portvin i sine mange afskygninger.

- Det smagte jo bare pissegodt, lyder det dedikeret fra André ledsaget af et godt greb om en af de medbragte flasker.

- Jeg blev ret interesseret i, hvordan det bliver lavet og har af varianter, tilføjer han og har allerede fundet sin favorittype i den brunlige Tawny.

Men det er nu en gang sjovere at dele både vin og viden med ligesindede, så i foråret besluttede han sig for at stifte Sønderborg Portvinsklub. Endnu bor han med sin kone i Flensborg, men er på vej til Sønderborg, hvor han officielt indleder portvinklubben med en portvinsmagning 23. november et endnu ikke valgt sted i Sønderborg.

Dele viden og vin

- Der er plads til 30 og for alle. Klubarrangementerne vil vi nok holde på omkring 16, da det passer med en flaske. Nogle flasker er faktisk ikke så nemme at få flere af, forklarer André Sørensen og påpeger, at Danmark faktisk er et stort portvinsland med forholdsvis billige priser på portvin.

- Det koster et éngangsbeløb på 300 kr. at melde sig ind. For pengene køber vi glas og andet udstyr, og så betaler man ellers pr. arrangement, som jeg planlægger fire til seks af om året. Ud over at smage på vine, man normalt ikke ville købe selv, er det selvfølgelig også meningen, at vi skal dele viden med hinanden.

Selv tager han i dag rundt til flere af de store portvinsmesser herhjemme og bruger gerne op til et par tusinde kroner for en flaske.

- Men man får altså også rigtig meget for 300-400 kroner, tilføjer han.

Og når han til september næste år fylder 40 år skal fødselsdagen selvfølgelig fejres med 40 år gammel Tawny-portvin og vintage af samme alder.

Portvin findes i mange afskygninger - blandt andet også i hvid, som er let tilgængelig for begyndere i vintypen. Den er dog ikke klar, men mere over i det brunlige.Foto: Timo Battefeld
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce