Annonce
112

Anklageskriftet mod Karup-flugtbilist er færdigt: Tiltalt for blandt andet uagtsomt manddrab

Der blev flaget på halvt morgenen efter dødsulykken ved Flyvestation Karup. Nu er der blevet rejst tiltale mod den 71-årige mand, som menes at have kørt den dræbende bil. Arkivfoto: Morten Dueholm.
Den 71-årige mand, som i oktober påkørte og dræbte en 22-årig værnepligtig ved Flyvestation Karup, er nu tiltalt for tre forskellige lovovertrædelser. Der er endnu ikke fastlagt en dato for det kommende retsmøde.

Kølvrå: Om aftenen den 7. oktober mistede en ung værnepligtig livet i fodgængerfeltet foran hovedvagten ved Flyvestation Karup.

Efter dødsulykken gik der næsten en uge med intensivt politiarbejde, før politiet den 14. oktober kunne anholde den 71-årige mand, som menes at have ført den dræbende personbil.

Manden blev anholdt på sin bopæl i en by i Viborgs opland.

Efter anholdelsen har politiet gjort sit til at efterforske sagen til bunds, og nu er der blevet rejst tiltale i sagen, og Viborg Stifts Folkeblad har fået aktindsigt i anklageskriftet.

Heraf fremgår det, at den 71-årige mand er tiltalt for i alt tre forskellige forhold.

Første punkt i anklageskriftet er en overtrædelse af færdselslovens paragraf 118, som handler om, at han ikke udviste den nødvendige agtpågivenhed, da han omkring klokken 20.40 den pågældende aften kørte frem mod fodgængerfeltet på Herningvej. Ifølge tiltalen kørte han med en hastighed på omkring 55 kilometer i timen, da han ramte den 22-årige i fodgængerfeltet.

Annonce

Frakendelse af førerret

Det andet punkt i tiltalen er straffelovens paragraf 241 - uagtsomt manddrab. Denne bestemmelse kan straffes med bøde eller fængsel i op til fire måneder.

Sidst, men ikke mindst, er den 71-årige tiltalt for brud på straffelovens paragraf 253, da han ikke umiddelbart efter påkørslen stoppede bilen og ydede den svært tilskadekomne mand den fornødne hjælp, og da han ikke efterfølgende underrettede politiet om uheldet.

Denne bestemmelse kan give fængsel i op til to år.

Ud over de tre forhold, som manden er tiltalt for, nedlægger anklagemyndigheden påstand om, at bilisten skal frakendes retten til at køre bil.

Folkebladet har onsdag eftermiddag været i kontakt med presseafdelingen hos Midt- og Vestjyllands Politi, og herfra lyder det, at der endnu ikke er fastsat en dato, hvor sagen skal behandles ved Retten i Viborg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce