Annonce
Sønderborg

Anmeldelse af 'Stræber': Ikke helt i mål

Teaterforestillingen stræber blev tirsdag formiddag spillet for elever fra skoler i Sønderborg-området. Foto: Timo Battefeld
Teaterstykket ’Stræber’ er et forsøg på at se tingene fra de unges side, og hjælpe dem ud af det pres, som de oplever i hverdagen. Den lander dog ikke helt som forventet

Sønderborg: Skuespillerne præsterer fint at levere en visualisering af, hvordan livet til tiden kan føles som et racerløb for os unge.

Problemet ligger i, at deres karakterer bliver for karikerede.

Historien følger fem unge, som "stræber" efter deres største mål i livet. Kasper, som skal være professionel håndboldspiller, Nana, som skal gøre en forskel i verden, og Julius som for alt i verden skal have tolv i alle sine eksaminer.

Situationer som disse er ikke uundgåelige, men sjældet når de denne ekstreme grad. Mod slutningen vælger nogle af karakterende at "stå af" det såkaldt løb, ved at bekymre sig mindre om presser.

Hvad skaberne af stykker ikke indser, er, hvordan presset ikke altid er personligt og til tider ikke bare kan "slukkes for." I deres forsøg på at hjælpe os ud af presset, ender de med at skabe en usandsynlig tankegang.

Forestillingens overordnede udfordring ligger i afslutningen, hvor en del af tilskuerne mistede overblikket, og det medførte forvirring bland publikum omkring stykkets handlingsforløb.

Annonce

Ros for præstationen

Skuespillerne skal have ros for deres præstation. Stykket indeholder godt skuespil og et godt budskab, som vi unge har ventet på at få delt.

Vi mener, at stykket er et skrift i den rigtige retning af bredere forståelse for det stigende pres fra samfundet, som os unge kan opleve i dagens Danmark.

Hele stykket er, ifølge skuespilerne, baseret på svar fra unge på Sjælland. Vi synes, at det er et tiltrængt engagement, at de prøver at tage de unges synspunkt på et personligt plan.

Forestillingen er alt i alt et forfriskende forsøg på at sprede de unges synspunkt, men deres resultat rammer ikke helt plet.

Vi vil dog stadig anbefale både ældre og unge at se stykker, fordi budskabet er vigtigt og sat i spændende rammer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Socialrådgiver beretter om rystende arbejdsforhold: Kommunal leder foreslog glemsomhed i retssag

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Annonce