Anmeldelse: Black Ops Cold War har stemning, zombier og multiplayer

Call of Duty Black Ops Cold War når ikke helt samme højder som sidste års fremragende Modern Warfare, men der er en hæsblæsende og stemningsmættet campaign, en klædeligt forfinet multiplayer, og så vender zombierne tilbage. Pr-foto
Call of Duty Black Ops Cold War når ikke samme højder som sidste års Modern Warfare, men der er så meget underholdende indhold, at det er værd at samle op alligevel

Norman Greenbaums ”Spirit in the sky” blæser ud af højtalerne, mens sort-hvid billeder med Regan og Vietnam-krigen toner over skærmen. Call of Duty Black Ops Cold War sætter scenen fra første sekund, og selvom Treyarch ikke formår at holde det hæsblæsende høje tempo og niveau, som spiller begynder med, er det en mastodont af en shooter, der med en solid campaign, underholdende multiplayer og nervepirrende zombie-mode har så meget at byde på, at man tilgiver de små svagheder, der også følger med.

Vietnam og tilbage igen

Black Ops Cold War foregår sjovt nok under den kolde krig. I campaign-delen af spillet betyder det, at du er en del af en specialenhed, som under præsident Ronald Reagan får nogle endda meget vide beføjelser i kampen mod terror, spionage, og hvad der ellers måtte komme i vejen.

Campaign begynder med 120 kilometer i timen, hvor du i rollen som Bell jager terrorister til fods, i bil og i luften – men som historiedelen skrider frem, bliver missionerne mere varierede, med spionage, diskretion og afhøring af skurke. Der er en del valg undervejs i historiedelen og valgfri missioner, og det fungerer fint at have mulighed for at vælge sin egen vej, særligt da valgene ofte har en direkte virkning på det videre forløb i historien. Det giver faktisk lyst til at genspille enkeltmissioner eller hele campaign igen, efter man er kommet igennem.

Der er en meget mindre lineær fortælling end vanligt i Black Ops Cold Wars campaign, og det giver en større genspilningsværdi. Pr-foto

Historien er god og godt fortalt, og stemningen, når man rejser rundt i Europa, Vietnam og USA, er meget realistisk – godt understøttet af et soundtrack med ørehængere fra tidsperioden. Især Vietnam er imponerende godt skildret. Visuelt er det flot og meget detaljeret, og på lydsiden er både dialog og de dyrt indkøbte sange en fryd for ørerne.

Multiplayer og zombier

Der er skruet en smule ned for den ellers så vigtige multiplayer i Black Ops Cold War, forstået på den måde, at mange baner virker mindre end i Modern Warfare, og mængden af ting, du behøver forholde dig til, også er skåret til. Begge dele giver mening, for selvom jeg har brugt alt for mange timer på Modern Warfares fremragende multiplayer, så er der flere baner, som simpelthen er for store, og der er alt for mange våben-justeringer og andre småting, som jeg aldrig har gidet bruge tid på. Trearch skærer ind til benet, og det gør ikke noget.

Hvis det bliver for meget med realisme og kold krigs-stemning, vender zombierne til i Cold War. Pr-foto

Når man så lige har rost Treyarch for at begrænse sig, så kommer man til zombie-mode, som er gået hen og blevet en fast ting. Indrømmet, det er den del af Call of Duty, jeg bruger mindst tid på, men jeg ved, at det er populært, så det er fint, at det er med. Præmissen er den samme som sædvanligt: zombierne er her, skyd dem, opgrader dine våben, lås op for nye ting og områder.

Den svære femmer

Cold War er det femte spil i Black Ops-serien, og det er langt hen ad vejen et godt og vellykket spil. Der er nogle øjeblikke, hvor det hele bare klikker, og man føler, man er dér, midt i kugleregn og knuste glas og kæmper for egen og dine venners overlevelse. Men der er også mange øjeblikke, som bare er mere af det samme som i forgængerne.

Er du vild med Call of Duty, og specifikt Treyarchs Call of Duty, så er det jo fint med mere af det samme – for der er virkelig mange timers underholdning i Black Ops Cold War, trods en lidt kort campaign. Personligt kan jeg ikke se mig fri for at søge tilbage til Infinity Wards Modern Warfare, når jeg skal spille multiplayer – og den campaign er i øvrigt også bedre end Cold Wars.

Om testen og prislinks

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Artiklen indeholder affiliate links til Jysk Fynske Mediers samarbejdspartner PriceRunner. Når læserne klikker på de links, modtager vi en mindre betaling, men de har ingen betydning for, hvilke tests vi bringer eller vores bedømmelse af produkterne.

Der er en anden tyngde i Modern Warfare, helt bogstaveligt føles det også som om våben er tungere, og på gameplay-siden har Infinity Ward overhånden i forhold til realisme og troværdighed – og i sidste ende underholdningsværdi. Men det er mere en ros af Modern Warfare end en kritik af Black Ops Cold War, som er et vellykket spil med timevis af underholdning – selvom det ikke når op på niveau med forgængeren.

Kolding For abonnenter

Ejvind er ny holdkaptajn for indsamling af  julehjælp til fattige børnefamilier:  248 har allerede søgt om mad og gaver