Sønderborg

Anmeldelse: Udfordrende og spændende version af elsket klassiker

Vellykket opførelse af 'Carmen'. Foto: Den Jyske Opera

Anmeldelse af 'Carmen' opført af Den Jyske Opera og Sønderjyllands Symfoniorkester på Alsion den 5. og 6. oktober.

Sønderborg: Den Jyske Opera havde takket være et fint og mangeårigt samarbejde med Sønderborg Teaterforening valgt at placere premieren på Georges Bizets sensuelle opera, 'Carmen', på Alsion fredag og lørdag. Publikum kvitterede med begejstring.

Operaen havde oprindeligt premiere i 1875. og handlingen foregår, normalt, omkring 1820 i Sydspanien. Instruktøren og scenografen Thaddeus Strassberger havde valgt at flytte handlingen i den aktuelle forestilling op til nutiden.

Det rejste hos undertegnede et voldsomt dilemma omkring aftenens oplevelse. Jeg måtte justere på forventningerne. Jeg holder meget af den traditionelle version af operaen med den inciterende og pittoreske sydlandske stemning tilsat flotte, frække og forførende sigøjnerpiger. Jeg kan ikke stå for de spanske danse udført med temperament og elegance. Vores egen Kasper Holten iscenesatte en sådan version på Bregenz Festival i Østrig i 2017. Med kæmpe succes.

Men samtidig må jeg erkende, at det ville være interessant med en fornyelse. Strassberger har sandelig noget på hjerte med denne moderne version. Og når man lige har vænnet sig til sangernes mobiltelefoner og fjernsyn på bagscenen med billeder af tyrefægtning og spansk fodbold glæder man sig over, at instruktøren har turdet udfordre den elskede klassiker.

Store følelser

Opera er store følelser, bygget op omkring en dramatisk handling tilsat overvældende musik.

Bizets 'Carmen' har stadig alle ingredienser. De dansende sigøjnerpiger er her erstattet af desillusionerede kvinder, der ser ud, som de har været udsat for trafficking. De sælger smuglercigaretter om dagen og deres krop om natten. Vi er fortsat i Sevilla, men smuglerne ligner østeuropæiske mafiosi. Og den lokale deling af soldater ser måske gennem fingre med, hvad der foregår eller beskytter måske ligefrem foretagendet.

Smukke og sensuelle Carmen er en del af smuglerbanden. Hun forfører den lidt vege sergent Don José. Don José er i første omgang ikke interesseret, da han er forlovet med Micaëla, som er Carmens diametrale modsætning - ydmyg og hørende til i fortiden. Don Josés lidenskab vækkes af æggende Carmen. Da hans følelser brænder stærkest, kasserer Carmen ham og nedlægger sit næste bytte, den virile tyrefægter Escamillo. Det voldsomme drama afsluttes med en barsk kamp mellem den jaloux Don José og selvbevidste Carmen. Hvor Carmen normalt bliver dræbt, er man usikker på om det reelt sker her?

De kendte arier vakte både fredag og lørdag tydeligvis genhørets glæde. Følelserne fik frit løb, da Carmen sang sin iørefaldende 'Habanera' om den uforudsigelige kærlighed. Ligeledes Carmens forførende andalusiske 'Segidilla'. Escamillos toreadorsang og Don Josés blomsterarie gik også klart hjem. Sønderjyllands Symfoniorkester, dirigeret af Jérôme Pillement, forløste veloplagt den iørefaldende musik ved de to premiereforestillinger.

Alle roller var besat med fremragende sangere. De bærende roller var om fredagen besat med mezzo-sopranen Francine Vis som Carmen, tenoren Samuel Sakker som Don José, barytonen Lars Møller som Escamillo og sopranen Lone Mohr Villadsen som Micaëla. Også hold to om lørdagen var fremragende: Johanne Højlund som Carmen, Daniel Szeli som Don José, Leif Jone Ølberg som Escamillo og Tanja Christine Kuhn som Micaëla.

Nu drager Carmen på en velfortjent turné i det ganske land.

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?