Anmeldelse: Zombie Army 4 er svær at tage seriøst, men gør det alligevel

Zombie Army 4 er klichefyldt og forudsigeligt, men selvom grafikken ikke er prangende, så sidder gameplay og styring lige i skabet, og det er et både underholdende og meget gennemført spil. Pr-foto
Rebellion har finpudset rædsels-rejsen med Zombie Army 4, der er overraskende varieret, gennemtænkt og underholdende

Jeg må med skam erkende, at jeg har misset de tre første kapitler i Zombie Army-serien – og ligeledes tilstå, at jeg næsten allerede stod af, da det dårlige stemmeskuespil i introen fortalte en så forudsigelig historie, at jeg havde stykket den sammen, da jeg så coveret på spillet.

Men så skete der noget i løbet af den første håndfuld timer i selskab med Shola, Karl, Jun og Boris -for ikke at nævne et fem-cifret antal nazi-zombier; jeg blev ikke bare underholdt, jeg havde svært ved at stoppe med at spille.

Zombie-spil bliver meget let repetitive og kedelige, men her formår Zombie Army 4 at variere spil-oplevelsen fornuftigt. Dels gennem et banedesign, der tilgodeser forskellige måder at spille på, dels gennem et våben-system, der skal opgraderes og igen tilpasses spillestil, og dels gennem forskellige spil-muligheder - hvor især co-op fortjener at blive fremhævet. Pr-foto

Strategisk mesterklasse

For selvom Zombie Army 4 på overfladen ligner et simpelt gore-eventyr, og arkade-elementerne er til at få øje på med en simpel styring, store grafiske combos og belønninger for at udrydde flest mulige zombier på kortest mulig tid, så er der tydeligt, at det her er et gennemarbejdet koncept.

Styringen er simpel, ja, men den fungerer omvendt også upåklageligt. Du vælger en karakter, udstyrer vedkommende med dine foretrukne våben, og så kan du ellers gå i krig. Læringskurven er helt tilpas, og der er aldrig langt mellem kampene. Dine våben kan du opgradere løbende, så de understøtter din spillestil, og spillet er varieret nok til, at du bliver nødt til at skifte mellem at bruge sniper-rifle, maskingevær, shotgun, eksplosive våben osv. mange gange undervejs.

Den store variation understøtter i øvrigt co-op perfekt, da du med fordel kan sammensætte et hold af specialister, som kan gå i nærkamp, snigmyrde på afstand eller balancere kampene med et maskingevær.

Ikke for alle

Zombie Army 4 er nazi-zombier, knuste kranier og afrevne lemmer, og dermed er det ikke for alle. Men hvis man er til FPS-spil og zombie-fortællinger som Walking Dead, så bliver det altså ikke meget bedre, end det er her. Grafik og lyd er ikke videre imponerende, men det er gameplay til gengæld, og det er sjovt og varieret at sende Hitlers levende døde tropper tilbage i jorden - især i co-op.

Titel: Zombie Army 4

Platform: Xbox One, PlayStation 4, pc

Udgivelsesdato: 4. februar

Der er tusindevis af zombier i Zombie Army 4, og det er blåde blodigt, brutalt og unødvendigt voldsomt, når man kæmper sig igennem Hitlers hær af døde. Det er dermed ikke et spil for alle - og på ingen måder et børne- eller familie-spil. Pr-foto
Rebellion er kendt for deres sniper-spil, og det er også tydeligt i Zombie Army 4. Personligt synes jeg, at sniper-delen træker op, men er man mere til den direkte kamp med zombierne, så er der også rig mulighed for at komme helt tæt på. Pr-foto
Danmark

Lisbeths corona-syge mand ligger bevidstløs i respirator: Pas på jer selv - og ikke mindst pas på andre

Leder

Kamp mod corona berettiger meget, men: Der er også en grænse

Regeringer verden over krænker fundamentale frihedsrettigheder for at bekæmpe corona. Værst i lande med udemokratiske regimer, men også Danmark kan være med. Det er en farlig udvikling. Krisen er så enorm, at vi selv i åbne demokratier må acceptere, at nogle af vores frihedsrettigheder sættes på pause. Det kan være retten til at måtte forsamle sig og bevæge sig frit. Det afgørende er ikke at gå for langt. Det har mange gjort. I Kina var og er det ikke sundt at kritisere diktaturets indsats mod corona. I Cambodia er 17 anholdt for at sprede "falske nyheder". I Tyrkiet er 19 anholdt for blandt andet at skrive, at corona var mere udbredt, end myndighederne sagde. I Ungarn er premierminister Viktor Orbán nu reelt diktator, efter at parlamentet har bemyndiget ham til på ubestemt tid at kunne regere per dekret, altså uden politisk flertal. Samtidig vedtog parlamentet en lov, som giver op til fem års fængsel for at offentliggøre "falske informationer". Så vidt er vi ikke i Danmark, men Mette Frederiksens regering er to gange blevet stoppet i forsøget på at gå for langt. I sit udkast til den første hastelov foreslog regeringen at bemyndige sundhedsministeren til at lade myndigheder trænge ind i private hjem uden dommerkendelse, hvis der var mistanke om smitte. I udspillet til den anden hastelov, som blev vedtaget sent tirsdag aften, ville regeringen give Styrelsen for Patientsikkerhed adgang til borgernes dankorttransaktioner for at spore potentielt coronasmittede – også uden dommerkendelse. Også dét blev heldigvis stoppet. I begge tilfælde demonstrerede Socialdemokratiet, hvad det har gjort siden sin valgsejr: Man er tilhænger af en meget stærk stat, som gerne må gribe dybt ind i borgernes private liv, hvis det tjener, hvad partiet opfatter som fællesskabets bedste. Men det sætter Grundloven faktisk grænser for, og det er godt, at nogle partier i Folketinget stadig har den som ledestjerne. Coronakrisen berettiger mange indgreb, men der er også en grænse.

Danmark

Live: FN-klimatopmøde udskudt på grund af coronavirus

Danmark