Annonce
Erhverv

Ansatte er i venteposition efter Thomas Cook-kollaps

50090 Johan Nilsson/Tt/Ritzau Scanpix
Spies' og Thomas Cook Airlines Scandinavias ansatte ved ifølge fagforeninger ikke, om de er købt eller solgt.

Rejsegiganten Thomas Cooks konkurs har ramt danske medarbejdere i Spies og Thomas Cook Airlines Scandinavia. De er i en usikker situation, hvor fremtiden er uvis.

Det forklarer HK Service og Flyvebranchens Personale Union, FPU. De to fagforeninger repræsenterer tilsammen omkring 250 medlemmer, der er ramt af konkursen.

- De er dybt frustrerede over den her situation, der opstod i nat og i morges. De står i en standby-position, hvor de ikke ved, hvad der skal ske, siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, om piloterne i Thomas Cook Airlines Scandinavia.

FPU repræsenterer et par hundrede piloter i hele Skandinavien, der arbejder for Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Flyselskabet har stået for 80 procent af Spies' flyvninger, men har efter Thomas Cooks konkurs indstillet alle flyvninger.

Selv om Spies ikke selv gået konkurs, er rejseselskabets ansatte på grund af flystoppet berørt af moderselskabets kollaps.

- Det er en usikker situation, de er i, fordi de ikke ved helt præcis, om de er købt eller solgt, siger overenskomstchef i HK Service Hovedstaden Helle Lindgreen.

Modsat piloterne skal de omkring 50 Spies-ansatte, som HK repræsenterer, stadig trække i arbejdstøjet i morgen.

- Jeg skal ikke kunne sige, hvor meget de skal lave, og hvem der skal lave noget. Usikkerheden er der. Men de er stadig på arbejdspladsen, siger Helle Lindgreen.

Thomas Cook havde gennem længere tid været i økonomiske problemer, inden rejsegiganten natten til mandag indgav en konkursbegæring.

Spies har foreløbig stoppet salg af rejser. Det er ifølge selskabets administrerende direktør Jan Vendelbo uvist, hvornår det igen er muligt at få de rejsende op i luften.

- Vi håber, at vi får en afklaring i dag mandag eller i morgen på, om Thomas Cook Airlines Scandinavia kan begynde at flyve igen, for det er det, som holder os tilbage, siger Jan Vendelbo til Berlingske.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce