Annonce
Billund

Apoteket vil tage plejehjemsbeboere med på cykeltur

Maibrit Siem og Camilla Jørgensen får en prøvetur af Lene Bruun, leder af sundhedsstaben i Billund kommune og selv erfaren cykelpilot. Foto: Annette Bruun Jarl

Grindsted Apotek er en af de første virksomheder i landet, som engagerer sig i Cykling uden alder. Apoteker Lene Brandstrup ser det som en win-win, og Cykling uden alder vil gerne i kontakt med flere virksomheder.

Grindsted: Grindsted Apotek går nu ind i Cykling uden alder, det landsdækkende initiativ, som sender ældre plejehjemsbeboere på rickshawture ud i landskabet. To-tre timer hver uge vil nogle af medarbejderne på apoteket bruge arbejdstid på at tage på tur med de ældre. Det er Grindsted Apotek den første virksomhed i Billund Kommune, der gør. Et tilsvarende initiativ findes kun i København.

- Vi vil gerne prøve at træde nogle nye fodspor, for vi ser en idé i, at vi kommer til at lære plejehjemmene bedre at kende i stedet for bare at aflevere medicin til dem. Vi lærer deres dagligdag at kende, og det, tror jeg, vil lette nogle af hverdagens rutiner, siger apoteker Lene Brandstrup.

Hun understreger, at initiativet er helt frivilligt for de fire medarbejdere, som går ind i det.

- Det er jo en win-win-situation. Vi får motion, og de ældre får en oplevelse. Samtidig kan vi tage et socialt ansvar, og det giver mening for os at gøre det på den her måde, siger hun.

Annonce

Cykling uden alder

Alle har ret til vind i håret. Sådan lyder det slogan, som ligger til grund for foreningen Cykling uden alder. Målet er, at alle de plejehjemsbeboere, der har lyst, skal kunne komme ud og se noget i nærområdet - sikkert ført afsted af en såkaldt cykelpilot. Billund Kommune har nu tre af de specielle cykler - på Sydtoften og på Billund Plejecenter. Flere cykelpiloter ville være velkomne.

Elise Kristensen, Maibrit Siem (skjult), Finn Schøtt og Camilla Jørgensen er de fire medarbejdere fra Grindsted Apotek, som efter en kort oplæring af den erfarne cykelpilot Lene Bruun er klar til at tage ældre med ud at køre. Foto: Annette Bruun Jarl

Flere er velkomne

Lene Bruun, leder af sundhedsstaben i Billund Kommune, er begejstret over apotekets tiltag. Hun er selv pilot og med i bestyrelsen for Cykling uden alder.

- Vi vil rigtig gerne have flere af den slags partnerskaber mellem en virksomhed og en kommune. Det findes i forvejen kun i København, og det er en oplagt måde for virksomhederne at vise, at de har en social profil, mener Lene Bruun.

Hun arbejder i øjeblikket på at få kontakt til flere virksomheder.

Rickshawcyklerne har en iøje- og iørefaldende ringeklokke. Foto: Annette Bruun Jarl

Cykler på heldagstur

Selv om der fortsat er brug for flere cykelpiloter, er det lykkedes at arrangere en heldagstur torsdag den 23. august. Den dag drager hele 15 ældre af sted i flere rickshaws og cykler med sidevogn. Turen går både til Engsøen og Karensminde samt helt til Kvie Sø og campingpladsen Krogen i Krogager.

- Vi vil gerne vise alle, at det er muligt at engagere sig i det her og samtidig give de ældre en god oplevelse, siger Lene Bruun, som håber, at den lange tur også vil give cykelpiloterne en oplevelse af at være med i et fællesskab.

Maibrit Siem og Camilla Jørgensen på den første tur. Foto: Annette Bruun Jarl
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Sjove mænd invaderer Nustrup

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Esbjerg

Bilforhandler trækker sig ud af Ribe

Varde For abonnenter

Friskole med politikertække i nabokommune: Skoleleder kan smile over tilstrømning fra Esbjerg

Annonce