Annonce
Udland

Apple dropper app brugt i Hongkong-demoer efter kinesisk pres

Susana Vera/Reuters
Kina har i kraftige vendinger kritiseret app, der er blevet brugt til at følge politiet under demonstrationer.

Apple trækker efter kinesisk pres en app tilbage, som er blevet anvendt af demonstranter i Hongkong til at følge politiets bevægelser.

Det skriver flere nyhedsbureauer torsdag morgen.

Ifølge udviklerne bag HongKongmap.live har Apple sagt, at "jeres app er blevet brugt på måder, som udsætter ordensmagten og Hongkongs indbyggere for fare", skriver AFP.

Apple selv siger, at den begyndte at undersøge appen, efter at mange bekymrede kunder havde taget kontakt til selskabet, skriver Reuters.

Meldingen kommer, dagen efter at det kinesiske kommunistparti i sin officielle avis kaldte appen for "giftig" og fordømte Apple for at være medskyldig i at hjælpe demonstranterne i Hongkong.

Appen har spillet en vigtig rolle for demonstranterne i Hongkong, der har forsøgt at undgå politiet.

At den er blevet fjernet, vil dog næppe få stor virkning, skriver nyhedsbureauet dpa, da lignende grupper, som følger politiets bevægelser, findes på det sociale medie Telegram.

En lignende version til Android findes også i Google Play-butikken ifølge dpa.

Apple fjernede tidligere på måneden den crowdsourcing-baserede app, men skiftede kurs igen sidste uge.

I Hongkong har der siden i sommer været demonstrationer, og bystaten er havnet i en politisk krise.

Protesterne begyndte som modstand mod et lovforslag om udlevering af Hongkong-borgere til retsforfølgelse i Kina. Siden har det udviklet sig til en protest mod det kinesiske styre.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce