Esbjerg Kommune: Skal Esbjerg være en levende og bæredygtig by eller en kulturel oplevelsesby?
Det skal esbjergenserne hjælpe Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn og Education Esbjerg med at finde ud af på workshops i slutningen af januar, hvortil der er inviteret ikke færre end 300 borgere.
Mens julelysene er blevet tændt og december har sneget sig ind på os alle, har styregruppen bag Esbjergs fremtid snævret feltet af fremtidsscenarier ned til to. Således er den tredje mulighed, "Grøn Uddannelse og Innovation", nu fravalgt, og dermed er afslutningen på spillet om Esbjergs nye fremtid rykket endnu tættere på.
De indbudte esbjergensere kan derfor godt begynde at trække i arbejdstøjet, for nu er det snart tid til at afgøre, om Esbjerg skal være kendt som en levende og bæredygtig by eller en kulturel oplevelsesby.
Det er strategi- og brandingekspert Nikolaj Stagis, der styrer slagets gang, og målet er på sigt at få skabt en katedral, der har et fælles brand for Esbjerg som tag, men som har mange andre spændende muligheder og tilbud inde i selve katedralen. Det var efter den seneste workshop, at det blev besluttet at arbejde videre med "Oplevelses- og kulturby" og "Bæredygtig og levende by" som mulige vækst-motorer i et fremtidsscenarie, der skal gøre Esbjerg berømt og kendt.
- Vi har i styregruppen valgt, at vi arbejder videre med de to fremtidsscenarier, der har fået mest opbakning af de mange deltagere i processen. I styregruppen er vi enige om, at uanset om Esbjerg ender som en levende og bæredygtig by eller en kulturel oplevelsesby, så bliver den samtidig endnu mere attraktiv for både studerende, børnefamilier og turister, forklarer borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), der er formand for styregruppen bag Fremtidens Esbjerg.
Vejen mod fremtiden
Der er mange skridt processen, der i sidste ende skal definere retningen for Esbjerg by. Det kommer både til at påvirke, hvordan byen skal udvikle sig, hvilket fokus fremtidige projekter skal have og branding af byen. Derfor inddrages mange vidt forskellige personer og faggrupper.
Næste vigtige milepæl er de opfølgende workshops i januar, og derefter følger dialogmøder, som skal fokusere og uddybe den valgte retning, inden en plan og en brandingstrategi skal være klar i foråret.
De kommende workshop
Der bliver holdt i alt fire workshops den 25. og 26. januar 2022, hvor Esbjerg Kommune, Esbjerg Havn, Business Esbjerg og Education Esbjerg hver især er vært ved en af dem.
Invitationerne er lige på trapperne, og der bliver også mulighed for, at flere interesserede esbjergensere kan få indflydelse. Esbjerg Kommune åbner snarest muligt for tilmelding på kommunens hjemmeside