Annonce
forside

Arbejdshesten tog sig tid til fest

For 19 år siden sprang Carsten Hansen ud som selvstændig - for anden gang. Igen handlede det om maskiner. Foto: Timo Battefeld

Carsten Hansen er altid i sving. Men lørdag middag valgte han alligevel at lade plæneklippere og traktorer stå for at fylde værkstedet med gæster.

Broager: En arbejdshest.

Sådan beskriver Per Hansen sin fætter Carsten, der driver Carstens Maskinværksted syd for Broager. Og spørger man Kim Hansen, Bjarne Hansen eller Torben Hansen, der er ansat i firmaet, er skudsmålet stort set det samme:

Deres chef er pligtopfyldende og i gang hele tiden.

Lørdag formiddag, mens andre gjorde klar til at fejre Carsten Hansens 50-års fødselsdag, var hovedpersonen da også i gang med at skifte rem på en plæneklipper. For hans lille virksomhed med fire ansatte har travlt for tiden: Det er forår, så både landmænd og villaejere lufter maskinparken, og når noget går stykker, ender det ofte på værkstedet Nejstvej 18.

Carstens Maskinværksted er et alsidigt smedeværksted, der reparerer lidt af hvert. Store landbrugsmaskiner udgør halvdelen af opgaverne. Dertil kommer gyllevogne, som skal have skiftet slanger, personbiler, som skal have nye bremser eller service, veteranbiler og gamle traktorer og diverse haveredskaber, herunder robotplæneklippere.

Annonce

Carsten Hansen er indehaver af Carstens Maskinværksted med fem ansatte. Han bor sammen med Helle Jonasson og har børnene Andreas og Anne Sofie på 20 og 18 år.

Med en enkelt undtagelse hedder alle mændene i virksomheden Hansen til efternavn. Og så er der Helle Jonasson, der passer kontoret og er Carsten Hansens samlever. Foto: Timo Battefeld

Maskine til hegn

Allerede som 21-årig blev han momsregistreret. Han havde da lavet sin egen maskine, der kunne klippe hegn. Bare ikke nok til at han også kunne leve af det. Det kan han nu:

- Jeg blev opfordret af lokale landmænd til at begynde, fortæller Carsten Hansen, som er uddannet landbrugsmekaniker fra Thomas Skøtt Maskiner i Ragebøll.

De første 10 år herefter var han svend samme sted. Sideløbende drev han et lille husmandsbrug på hobbybasis.

- Fem køer, tre svin ad gangen, lidt høns og gæs. Men det blev for bøvlet med alt det papirarbejde, fortæller han.

En kort overgang var han også ansat først hos JF Stoll og senere Nybøl Smedje.

- Fabriksarbejde, det var ikke lige mig, lærte han.

Sidste år overtog han kunderne efter Thomas Skøtt, der lukkede, og selv om han ikke længere selv reparerer, er han tilfreds:

- Ikke to dage er ens, og når der ikke er så travlt, får jeg tid til også at kigge på de gamle traktorer.

For Carsten Hansen har syv veterantraktorer, blandt andet en dansk Bukh. Hvert år starter han og naboerne flere af dem for at køre i kortege til Oldtimerløbet i Gråsten. Kæresten Helle Jonasson følger med i ledsagebil.

Traktorerne var dog ryddet af vejen lørdag, så der var plads til at dække op til 100 siddende gæster. Alligevel var der ikke stole nok, for når man er kendt i lokalsamfundet og i øvrigt annoncerer i ugeavisen, at alle bare kan komme, må man også forvente, at de gør det.

- Sådan gør vi bare her i Broager. Det er tradition, erklærede Carsten Hansen med værkstedet fuld.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce