Annonce
Tønder

Argentinsk entreprenør skal færdiggøre Envo-byggeri

Envo Biogas Tønders byggeplads har set sådan ud i over et år. Nu arbejdes der på, at det argentinske entreprenørfirma JCCC skal færdiggøre byggeriet ved Solvig. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard

Det argentinske konglomerat JCCC skal som hovedentreprenør stå i spidsen for færdiggørelsen af Envo Biogas Tønder. Firmaet skal dog først etableres i Danmark, før arbejdet på byggepladsen kan genoptages.

SOLVIG/KLIPLEV: De to Envo-biogasanlæg ved henholdsvis Tønder og Kliplev skal færdiggøres af et argentinsk entreprenørfirma, JCCC - Jose Cartellone Construcciones Civiles S.A.

Af Envos nyhedsbrev udsendt i maj fremgår det, at JCCC er ved at etablere en dansk afdeling, der skal stå for færdiggørelsen af Envo-anlægget i Solvig, der har været ramt at store udfordringer.

I nyhedsbrevet står der: "I Envo arbejdes der lige nu på højtryk med at få oprettet en dansk afdeling af det argentinske entreprenørselskab JCCC, som vores medejer ejer. Planen er, at den nye afdeling skal stå for hovedentreprisen på byggeriet af anlæggene, hvor der bliver hyret danske underentreprenører ind til arbejdet på byggepladserne".

Af JCCC's hjemmeside fremgår det, at JCCC blev grundlagt i 1918 af den italienske udvandrer, Don Jose Cartellone. Jose Cartellone er også navnet på hovedinvestoren bag Envos investeringer i Tønder og Kliplev.

Annonce
Måske der bliver luget ud i underleverandørerne, når JCCC overtager hovedentreprisen på Envo Biogas Tønder? Arkivfoto: H.C. Gabelgaard

Argentinsk konglomerat

Oprindeligt opførte Don Jose Cartellone damme, tanke og beholdere til vingårde i provinsen Mendoza. I 1960'erne spredte virksomheden sig til nye brancher, som i dag tæller fødevarer, forsyningsselskaber, transport og motorvejsbyggerier, broer, tunneller samt to stålværker.

Af hjemmesiden fremgår det, at JCCC "siden 1918 har bygget for Argentina og hele verden", i dag har aktiviteter i stort set alle lande i Sydamerika og Mellemamerika og sågar også er at finde i Caribien og Mellemøsten - og om kort tid findes Danmark måske også på JCCC's kort over aktiviteter.

Envos byggeri i Solvig har været ramt af problemer, der har udsat færdiggørelsen af det store anlæg, der er budgetteret til over en halv milliard kroner.

Envodirektør Bo Asmussen vil ikke kommentere voldgiftssagen, der verserer mellem Envo og entreprenør Per Aarsleff. Arkivfoto: André Thorup

Voldgiftssagen

Byggeriet af anlægget har stået stille i henved to år nu. Til at starte med var det entreprenørfirmaet Per Aarsleff A/S, der havde hovedentreprisen. Men i de sidste to år er der ikke sket meget på byggepladsen - det skyldes ikke mindst en verserende voldgiftssag, som Envo-direktør Bo Asmussen tidligere har oplyst var på nippet af en afgørelse.

I december sidste år var Bo Asmussen så sikker i sin sag, at han i JydskeVestkysten garanterede, at byggeriet ville blive færdigt i løbet af indeværende år:

- Anlægget bliver sat i drift i slutningen af 2018. Det er 100 procent sikkert.

Envo Biogas Tønder er tidligere blevet spået færdigt i 2015, 2016 og 2017.

Bo Asmussen bekræfter over for JydskeVestkysten, at Jose Cortellone med JCCC skal genoptage opførelsen af Envo-byggeriet i Solvig, og at det også er JCCC, der skal bygge Envo i Kliplev.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Erhverv

3F Kolding er uforstående over for at Danfoss flytter fabrik til Polen

Annonce