Annonce
Esbjerg

Arkitekt og handicappede sat af supercykelstibroen

Esbjerg vil gerne anlægge en cykelbro hen over jernbanen - cirka 100 meter lang. Den skal forbinde østbyen med centrum.

Supercykelstibroen over jernbanen kommer til at binde byen sammen, når den står færdig formentlig i 2019, men der bliver ikke råd til arkitektkonkurrence eller til at lave handicapadgang.

Annonce

ESBJERG: Som et medfødt ar har jernbanen i 142 år skåret sig gennem Esbjerg, hvor der er et historisk ønske om at sy såret mellem østerbyen og vesterbyen sammen en gang for alle.

Det sker med supercykelstibroen over banen, som åbner formentlig i 2019. Projektet har været flere år undervejs, der er afsat 25,575 millioner kroner - heraf 40 procent statslige midler og 60 procent kommunale midler - til broen, som har været genstand for adskillige beregninger og politiske sværdslag.

Broen var oprindelig udpeget til at blive et "unikt landmark", et vartegn for Esbjerg.

Men for at holde broen inden for det afsatte budget bliver der ikke råd til at gennemføre en arkitektkonkurrence.

Der bliver heller ikke adgang for handicappede til broen. Den skal være 1,8 meter højere end antaget på grund af elektrificeringen af jernbanen.

Derfor skal rampen på østsiden enten laves længere, og det vil koste to millioner kroner - ellers skal man acceptere, at rampen får en hældningsgrad på 6,5 procent - som ikke er handicapvenlig.

På vestsiden er der heller ikke penge til en 2,7 millioner kroner dyr elevator.

Broen kan etableres med adgang til perronerne - men i så fald må Banedanmark betale. Det vil koste 25 millioner kroner eller cirka det samme som broen i sig selv. Og så skal der givetvis etableres handicapadgang i henhold til EU-reglerne.

Ikke en bøjet

femøre mere

Men budgettet bliver der ikke rokket ved.

- Der bliver ikke afsat en bøjet femøre mere til den bro. Der er borgmesteren og jeg helt på linje, siger teknik & byggeudvalgsformand Anders Kronborg (S), som erkender, at broen har delt vandene.

- Det har da gjort indtryk, men jeg mener stadig, at Esbjerg får noget helt unikt, som der er bred politisk opbakning til.

- Der er ingen tvivl om effekten. Du kommer til at spare tre minutter på cykel ved at tage broen, vi hjælper de bløde trafikanter, og så får vi forbundet østerbyen med vesterbyen.

Teknisk direktør i Esbjerg Kommune, Hans Kjær, påpeger, at mellem 1/3 og 1/4 af Esbjerg ligger på østsiden af banen, og at han forventer, rigtig mange esbjergensere vil anvende broen, når den åbner, og at udfaldet nok skal blive godt:

- Den bliver super flot. Det er jeg helt overbevist om.

Den bliver super flot. Det er jeg helt overbevist om.

Hans Kjær , teknisk direktør om supercykelstibroen
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Gram Equipment går rettens vej for at få 650 mio. kroner efter skandalehandel: De kommer til at tilbagebetale uanset hvad

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde

Blåvand har fået sin sorte by

Danmark For abonnenter

Forstå skandalesagen om de udenlandske chauffører i slumlejr

Annonce