Annonce
Esbjerg

Arla spinder guld på at lave Starbucks-kaffe fra Esbjerg

Arlas produktionsanlæg i Esbjerg, Cocio Chokolademælk og Esbjerg Mejeri, er omdrejningspunkterme i et væksteventyr, som den danske mejerigigant er på sammen med Starbucks.
Mejerigiganten Arlas licensaftale med verdensbrandet Starbucks har skabt årlige tocifrede vækstrater og minimum 50 nye arbejdspladser i Esbjerg. Og alt tyder på at succesen fortsætter.

Esbjerg: Mejerigiganten Arla står midt i et opsigtsvækkende væksteventyr. Og to fabriksanlæg i Esbjerg indtager en betydningsfuld rolle i eventyret.

Arla indgik for 7-8 år siden en licensaftale om produktion og salg af kaffedrikke med det verdensomspændende brand Starbucks, og det har vist sig at være en særdeles lukrativ aftale, som også kommer Esbjerg og ikke mindst mejerigigantens andelshavere til gode.

- Der er investeret mere end 100 millioner kroner i procesanlæg, og med et forsigtigt skøn vil jeg vurdere, at der lavt sat er skabt mindst 50 nye arbejdspladser, siger Claus Nielsen, der har titel af Site Director hos Arla.

Han har siden læretiden gjort karriere i Arla-koncernen, og med flere lederstillinger i bagagen blev han i slutningen af sidste år sat ind som chef for Esbjerg Mejeri og Cocio Chokolademælk, hvorfra Starbucks-produkterne fremstilles.

Annonce

Vi er ramt af en forbrugertrend og samtidig er vores produkter kendt som højkvalitetsprodukter i en sådan grad, at vi faktisk har højere omkostninger til kaffen end lønomkostninger.

Claus Nielsen, Site Director, Esbjerg Mejeri og Cocio Chokolademælk

Væksten fortsætter

Ifølge Claus Nielsen har salget af Starbucks-produkterne haft en vild årlig vækstrate på 25-30 procent, og salget nåede i fjor langt over 100 millioner bægre og dåser med caffe latte, iskaffe, espresso-shots og kaffe med mandelmælk efter en vækst på lige under 30 procent.

- Vi er ramt af en forbrugertrend, og samtidig er vores produkter kendt som højkvalitetsprodukter i en sådan grad, at vi faktisk har højere omkostninger til kaffen end lønomkostninger, fortæller Claus Nielsen, der samtidig forklarer, hvorfor produktionen til Starbucks er placeret i netop Esbjerg.

- Esbjerg Mejeri har alle dage været berømt for sin håndtering af specialprodukter. Desuden har vi her dygtige og engagerede medarbejdere, som lægger stolthed i produkterne.

Og den positive udvikling i Esbjerg med tocifrede vækstprocenter fortsætter i år, og vil fortsætte længe endnu, har Arlas koncerndirektør Hanne Søndergaard fortalt til Børsen.

- Intet tyder jo på, at væksten på dette marked med mælkebaserede ready to drink-produkter stopper lige foreløbig. Vi tror på fortsat fremgang med tocifrede procenter. Hvert år. Så vi kommer til at fordoble vores omsætning her i løbet af få år. Det er vi helt sikre på, at vi kan. Og indtjeningen på denne produktkategori er rigtig god, siger hun til Børsen.

Mere udvikling

Arla oplyser ikke, hvor stor omsætningen af Starbucks-produkterne er, men den udgør ifølge Børsen knap halvdelen af salget af mælkebaserede drikke under mærkerne Starbucks samt kakaomælksprodukterne Cocio og Matilde. Salget af Starbucks, Cocio og Matilde nåede i fjor, ifølge årsrapporten fra Arla-koncernen, op mod 1,9 milliarder kroner.

Arlas aftale med licensproduktion for Starbucks blev forlænget i fjor og udløber nu først om 20 år. Således vil investering og udvikling af produkterne, hvortil der løbende kommer flere og nye, fortsætte, oplyser Arla-chefen i Esbjerg, Claus Nielsen.

Starbucks-produkterne distribueres fra Esbjerg til især Nordeuropa og Mellemøsten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Sydjylland

Landmand står i gylle til halsen: Jeg har aldrig oplevet noget lignende

Annonce